Andere buitenlandse vlaggen worden net als de Nederldse vlag halfstok gehangen. Het halfstok vlaggen op Dodenherdenking (4 mei) is officieel beperkt tot de tijdsperiode van 18.00 uur tot zonsondergang

Wanneer de Nederlandse vlag gehesen wordt SAMEN met andere vlaggen, dient de Nederlandse vlag een ereplaats in te nemen. De ereplaats is de beste plaats, die afhankelijk van de situatie is: vooraan, midden of links vanuit het (aankomend) publiek gezien.
fisbel
10 jaar geleden
De officiële vlaginstructie (het vlag-protocol Rijksoverheid) is alleen verplicht voor overheidsgebouwen en lokale overheden maar als u de Nederlandse vlag wilt uithangen, kunt u het Vlag-protocol volgen. Hieraan staan de instructies wanneer de Nederlandse vlag gebruikt moet worden op o.a. 4 mei Nationale dodenherdenking en 5 mei Nationale Bevrijdingsdag.
Het halfstok hangen van alleen een buitenlandse vlag op 4 mei op grond van het vlaggenprotocol is sowieso niet aan de orde.
Wil men echter ter gelegenheid van een belangrijk contact met een andere vlagvoerend land (bijvoorbeeld bezoek buitenlandse gasten of internationale sportwedstrijd) hun aanwezigheid begroeten met het vertonen van de 'vreemde' vlag, dan dient de Nederlandse vlag de ereplaats te krijgen, een buitenlandse vlag vertoont men in Nederland alleen ná het hijsen van de Nederlandse vlag.
Het bezigen van andermans vlag verdient geen aanbeveling. Officieel ingestelde vlaggen, door welke autoriteit ook, bezitten dezelfde status als de vlag die in Nederland gevoerd wordt. Dat wil zeggen dat als u meer dan één vlag gezamenlijk wilt voeren, deze van eenzelfde stof vervaardigd moet zijn, van eenzelfde formaat, en aan een vlaggenmast van eenzelfde lengte gehesen of uitgestoken te zijn.
Daar komt nog bij dat het uitsteken of hijsen van vlaggen van mede-leden van de Verenigde Naties op grond van een der internationaal aanvaarde bepalingen verboden is. Zowel de Verenigde Staten als Zwitserland (geen VN-lid) staan erom bekend, dat zij rigoureus het misbruik van hun vlaggen, waar ook, tegengaan.
De Nederlandse wetgeving voorziet hier amper in, maar er bestaan verscheidene plaatselijke politieverordeningen, waarbij het gebruik van andere vlaggen dan gemeentelijke, provinciale, Nederlandse (en eventueel Oranje- en pauselijke) vlaggen verboden is.
Mocht u toch besluiten om, zoals uit uw vraag blijkt, alleen een buitenlandse vlag halfstok te hangen, dan raad ik u aan gelijktijdig de witte vlag te hijsen.