Garagebedrijf failliet; wat zijn mijn rechten en mogelijkheden?

Vandaag kwam ik er tot mijn grote schrik achter dat het garagebedrijf waar mijn auto inmiddels vier weken ter reparatie staat, vorige week failliet is verklaart.

Ik heb het advocatenkantoor dat het faillissement uitvoert inmiddels gesproken, alleen niet de curator persoonlijk. Ik moest hem een e-mail sturen met mijn gegevens en die van mijn auto. Ik ga er van uit dat mijn auto terug krijgen, het minste van mijn probleem is.

Het betreft een Mercedes Benz met een kapotte versnellingsbak. De aandrijfas is doormidden en de koppelingsplaat is erg ver versleten. De auto rijdt niet en waarschijnlijk zit er momenteel bar weinig onder de motorkap. Gezien de indeling van de Benz moet zo ongeveer alles uit de auto, willen ze bij de versnellingsbak willen komen. De versnellingsbak is er uit en die ligt open.

Ik kan de auto niet zelf ophalen, omdat ik de versnellingsbak waarschijnlijk van z'n leven niet ingeladen krijg.

In concreto:

- Hoe lang gaat het duren voor ik mijn auto op kan (laten) halen?

- Kan ik er op vertrouwen dat alle (losse) onderdelen én mijn sleutel vrijgegeven worden door de curator?

- Kan de failliete garage de reparatie alsnog uit voeren?

- Wat gebeurd er met de tot nu toe gewerkte uren en het verkeerd bestelde materiaal, waarvoor geen rekening opgemaakt is?

- Kan ik mijn onkosten (bv vanwege vervangend vervoer en transport auto) ergens declareren?

- Moet ik mijn rechtsbijstandverzekering inschakelen?

- Zijn er nog verdere acties die ik moet/kan ondernemen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K

Het beste antwoord

Jou auto is jou onvervreemdbaar eigendom, de curator zal voor het opmaken van de boedel deze aan u moeten teruggeven.

U dient dan ook onverwijld de curator op de hoogte te stellen van uw eigendom, u dient in dit geval een kopie van de tenaamstelling van het kentekenbewijs aan hem op te sturen, u dient zelf voor het vervoer te zorgen zodra de curator uw auto vrijgeeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan ik mijn auto laten schorsen in de tussentijd, of is dat gezien de huidige situatie zeer onverstandig? Ik heb iedere maand dat dit duurt nl wel zo'n € 200 aan vaste lasten aan mijn auto...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
U kan de auto schorsen, echter op het moment dat u hem gaat verplaatsen doormiddel van sleep dient de auto weer actief opgenomen te zijn, wordt hij verplaatst op een ander voertuig raad ik je aan om de kentekenplaat af te tapen zodat het niet leesbaar is.

Andere antwoorden (3)

Je auto en onderdelen krijg je terug dit kunnen ze aan de serienummers zien.
Voor de uren krijg je gewoon een rekening die je aan de biedelrekening
moet voldoen.
In sommige situatie's kan de curator beslissen om de reparatie gewoon te laten maken waarvoor je gewoon een rekening krijgt.
Voor de extra kosten heb je pech die zijn voor jou mocht je het kunnen verhalen tja ze zijn falliet dus moet je achteraan bij de rest van de schuldeisers aansluiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Boedelrekening moet dat zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De curator zal zich zeker niet bezighouden om een andere garage te zoeken om jouw auto te laten maken. De curator zal het ook zeker niet toestaan om de garagehouder de kans te geven om de wagen te herstellen. Omdat alle werkmateriaal verzegeld is en men wil vermijden dat de garagehouder er alsnog materiaal weghaalt of verkoopt.
Er is ook nog een kans dat ze de werkuren niet zullen aanrekenen. Dat kost te veel moeite. De extra kosten aangezien je nu een auto moet huren kan je niet vergoed krijgen. Tot slot, Een curator is er om met zo weinig mogelijk moeite zo veel mogelijk geld uit het zaakje te kloppen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet van een ander soort bedrijf dat ze na falliesement nog een maand hebben doorgedraaid onder toezicht van de curator om contracten te voldoen
je moet je wenden tot de currator die het faillisement afhandeld en daar je claaim indienen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voorlopig is er algemeen beslag op alles wat in het bedrijf aanwezig is. Om je auto terug te krijgen moet je contact opnemen met de curator. Hoe je de auto thuis krijgt, is jouw probleem. Soms wordt een bedrijf doorgestart en dan kan de nieuwe ondernemer de reparaties etc. op zich nemen. Maar dat is niet gegarandeerd. Neem direct contact op met je rechtsbijstandverzekering. Daar is ie voor.