Waardoor is er door gebruikmaking van de naam 'JISKEFET' geen sprake van meeliften op succes?

Het uitgebrachte boek 'JISKEFET encyclopedie' lift volgens het gerechtshof en de Hoge Raad niet mee op het succes van de tv serie 'jiskefet':
Er is in dit geval geen sprake van een ‘meeliften’ met of free riding op de reputatie van het merk Jiskefet in die zin dat, dankzij afstraling van het imago van dat merk of van de door dat merk opgeroepen kenmerken op het boek van Noblesse, duidelijk sprake is van exploitatie van de bekendheid van dat merk'
Kan iemand uitleggen waarom daar geen sprake van is? Als je boektitels verwijst naar populaire tv serie is daar toch juist wel sprake van?

https://uitspraken.rechtspraak.nl/#!/details?id=ECLI:NL:GHAMS:2022:1851

erotisi
7 maanden geleden
in: Wetgeving
1.4K
AlphaLimaSierra
7 maanden geleden
Dat staat dus uitgelegd in de uitspraak. Pak die er bij.
Amadea
7 maanden geleden
In principe is jiskefet geen naam maar een Fries woord dat vuilnisemmer betekent.
erotisi
7 maanden geleden
In welke paragraaf staat dat dan uitgelegd?
Ikhebgeenidee
7 maanden geleden
4.5.4, 4.5.5 en 4.5.6 geeft het oordeel van het hof (met toelichting)
erotisi
7 maanden geleden
Ik had het relevante stuk tekst uit die paragrafen van hof reeds in toelichting vraag bijgevoegd maar dat is nu niet echt onderbouwd.

Antwoorden (1)

De ene jurist (rechtbank) beslist over deze kwestie anders dan de andere jurist (gerechtshof).
De rechtbank heeft in een kort geding bepaald dat het uitgeven van dit boek met deze titel (Jiskefet encyclopedie) niet is toegestaan zonder duidelijke verwijzing (= een inlegvel) naar het bezwaar hiertegen van de makers van het tv-programma (Jiskefet). Immers: er kan verwarring ontstaan.
Het gerechtshof Amsterdam heeft iets anders beslist. Het gerechtshof vindt dat een boek iets anders is dan een tv-programma en dat de benaming Jiskefet in de titel van het boek geen verwarring schept met de naam van het tv-programma. De bekende namen van het tv-programma komen niet voor op de titelpagina van het boek: daar staan andere namen. Eenieder die het tv-programma kent, ziet direct dat het boek niet of niet direct met dit tv-programma te maken heeft.
7 maanden geleden