Moet je in Nederland een voornaam hebben? (immigranten en hier-geborenen)

Ik kom bij mijn werk in lijsten van de gemeente mensen tegen zonder vermelde voornaam. Betekend dat dat die mensen geen voornaam hebben of is dat gewoon een systeemfout?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.4K

Antwoorden (2)

Wat voor lijsten zijn dat precies ?
In verschillende - ook in Nederland voorkomende - religies is het gebruikelijk een kind niet bij de geboorte maar pas na een aantal dagen (Islam) weken , en soms zelfs pas na een jaar (Chinees) een naam te geven. Die zouden dus tijdelijk in de burgerlijke stand kunnen staan als
"Baby Achternaam" .

Maar het kan natuurlijk ook gaan om mensen die gewoon niet helemaal netjes geregistreerd zijn, geen officiële geboortepapieren hebben en dergelijke. Let ook maar eens op hoe ontzettend veel mensen relatief jarig zijn op 1 januari ; die datum krijgt namelijk iedereen die niet precies weet wanneer-ie geboren is, wat niet in elke cultuur wordt bijgehouden.

Voor de gemeente is de voornaam ook niet zo interessant, als ze je BSN-nummer (fiscaal nummer) maar hebben, dat met achternaam en geboortedatum moet kloppen.

Wil je uitsluitsel, dan kun je dat wellicht nog het beste even aan je baas / leidinggevende vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in nederland moet iedereen een voor en achternaam opgeven. over het algemeen heeft iedereen ook een voornaam, roepnaam.

Soms komt het voor dat een vreemdeling zich meldt bij de Nederlandse burgerlijke stand en geen aparte voor- en achternaam kan opgeven. De regel is in dat geval dat voor deze persoon de opgegeven naam zowel voor- als achternaam is.

Binnen drie dagen (Europees Nederland) of vijf dagen (Caribisch Nederland) na de dag van de bevalling moet aangifte gedaan worden van de geboorte bij de burgerlijke stand van de gemeente of openbaar lichaam waar het kind geboren is.Uit de geboorteakte blijken zowel de voornamen als de geslachtsnaam van het kind.

als je database geen voornaam bevat kan het zijn dat het niet bekend is. of dat het niet goed wordt doorgegeven aan jouw scherm. het is namelijk niet verplicht om overal je voornaam op te geven. ligt eraan waar je werkt bij de gemeente.