kan jeugdzorg mijn kind afnemen als ik mij niet hou aan hun gemaakt e afsprake . graag met bronnen komen o.avan de wetboek?

Ik heb jeugdzord op mijn dak. En zou graag willen weten. Wat hun bevoegdheden zijn. Want ze dreigen mij mn kind af te nemen als ik hun links laat liggen en nie samen wil werken.

Toegevoegd na 46 minuten:
Er is geen rechter te pas gekomen.

Toegevoegd na 12 uur:
Ik ben het oneens met de melding omdat die slecht is berust op een leugen. Maar toch bang ik ben dat ze dit wel serieus nemen. Dat is ooo de reden waarom ik niet mee wil werken. Daarnaast dreigen ze me van als ik niet mee werk dat ze het me moeilijk zullen maken. Beetje machtsmisbruik. En daar vertrouw ik me kind niet aan toe

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
6K
Erna55
8 jaar geleden
" ik heb jeugdzorg op mijn dak " . Er is wel vanalles aan de hand. Als de ontwikkeling van een kind door problemen in een gezin in gevaar komt, kan het kind onder toezicht worden gesteld.
Daar is dan wel vanalles aan vooraf gegaan. Er is een rechzaak geweest. Daar hebben meerdere deskundigen en jezelf kunnen vertellen wat de situatie is. --- Als de rechter een ondertoezichtstelling uitspreekt, krijgt u een gezinsvoogd toegewezen vanuit een gecertificeerde instelling. De gezinsvoogd begeleidt uw kind en helpt u bij het oplossen van de problemen. U houdt het gezag over uw kind, maar u moet wel de hulp en ondersteuning van een gezinsvoogd bij de opvoeding van uw kind accepteren. U blijft dus zelf verantwoordelijk voor de verzorging en opvoeding van uw kind. De gezinsvoogd gaat u daarbij verplicht begeleiden. Het doel van de ots is dat u na bepaalde tijd zelf de opvoedingsverantwoordelijkheid weer kan opnemen. --- En nu vraag je of je onder de afspraken uit kunt komen. Nee, wanneer je je niet aan afspraken houdt, dan volgt er een uithuisplaatsing. Je kunt dit nalezen bij de uitspraak.
Erna55
8 jaar geleden
Je hebt een toevoeging gedaan dat er ( nog) geen rechter aan te pas is gekomen.
Dan kan het dat Jeugdzorg een onderzoek naar je doet. Mogelijk via een melding . Daarna zal er een uitspraak gedaan worden of er onder toezichtstelling nodig is.
Op welke punten ben je het oneens met jeugdzorg en waarom wil je niet samenwerken ?
Erna55
8 jaar geleden
Weet je ook wat de inhoud van de melding was ?

Het beste antwoord

Er is een melding gedaan bij jeugdzorg. Jeugdzorg heeft de taak om te onderzoeken of de melding terecht is.
Het beste kun je meewerken aan het onderzoek. Je zegt dat de melding gebaseerd is op leugens.

Wanneer je meewerkt aan de onderzoeken, zal er uitkomen dat de melding onterecht was. Dan heeft dat geen enkele consekwentie.
Wanneer je niet meewerkt aan de onderzoeken, dan kan er niet uitgezocht worden of de melding onterecht was. Je maakt het Jeugdzorg onmogelijk om aan te tonen dat je een goede ouder bent.
Omdat het belang van je kind voorop staat, zal er in geval van twijfel gekozen worden voor een advies tot ondertoezichtstelling.
Dan zal het voor de rechter komen. Je kunt daar je verhaal doen, maar als Jeugdzorg dan aangeeft dat je niet meegewerkt hebt en je je niet aan afspraken houdt, dan is de kans groot dat er een OTS uitgesproken wordt. Vanuit een OTS kan er een uithuisplaatsing gedaan worden.

Mijn advies is om wel mee te werken aan het onderzoek en de afspraken wel na te komen. Dan zal blijken dat de melding onterecht was en zal het dossier gesloten worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Op de vraag of jeugdzorg je kind kan afnemen : ja, het is mogelijk dat er op den duur een uithuisplaatsing zal plaatsvinden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als een kind acuut gevaar loopt en snel uit huis geplaatst moet worden, kan de Raad de rechter om een voorlopige ondertoezichtstelling met een machtiging uithuisplaatsing verzoeken. Tijdens deze voorlopige ondertoezichtstelling zet de Raad het onderzoek voort. Ouders en kind worden door de gezinsvoogd begeleid.
Erna55
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Super geholpen alles is weer duidelijk dank daarvoor ik zal met ze meewerken alleen jammer van dat ze dreigen

Andere antwoorden (1)

Oei, pas op met jeugdzorg. De medewerkers staan erom bekend feiten te verdraaien, zodat het vaak lijkt alsof ouders een risico voor hun kind zijn, terwijl er niets aan de hand is. Rechters worden veelal door hen misleid. Ook weten ze vaak goed raad met intimidatie en dreiging, zoals ook al blijkt uit je verhaal. Ik zou je aanraden ouderondersteuning te vragen, bv. bij Stichting KOG. Want, ja, ze kunnen makkelijk je kind afpakken en zie het dan maar weer terug te krijgen. Veel sterkte!