een cola fles spat uit elkaar in een supermarkt er raakt iemand gewond wat zijn de rechten van die persoon?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Onder de Wet Produktenaansprakelijkheid is de producent tegenwoordig aansprakelijk.

"Voortaan hoeft het slachtoffer de schuld van de producent niet meer te bewijzen. Schade, veroorzaakt door een onveilig produkt is volgens de nieuwe wet voortaan voor risico van de producent. Wat natuurlijk nog wel zult moeten aantonen is dat u werkelijk schade heeft geleden en dat die is veroorzaakt door het desbetreffende produkt. Maar u kunt nu wel gemakkelijke via de rechter vergoeding krijgen voor uw schade."

(mijn vorige antwoord met het Jumbo-arrest heb ik verwijderd, dat ging idd. over een flesje op de kassaband)
escape
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het interessante vooraangehaalde arrest gaat over een flesje dat van de voorband bij de kassa viel. De vraag gaat echter niet over een flesje op de band maar een fles die zich in de supermarkt bevindt, dus mogelijk elders.
De vraag doet een beetje denken aan het vonnis waarbij iemand uitgleed over groetenresten in de groenteafdeling, hoewel dat als nalatigheid kan worden betiteld.
De supermarkt is m.i. aansprakelijk wat er in zijn supermarkt gebeurt. Dat is zijn risico. Misschien kan hij de aansprakelijkheid bij de fabrikant neerleggen, maar dat is niet van belang voor de consument. Die heeft met de supermarkt te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
volgens mij heb je helemaal gelijk
Als het flesje spontaan uit elkaar spat onder normale omstandigheden is de fabrikant aansprakelijk ongeacht de lokatie van het product.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als eerste zal bewezen moeten worden dat de explosie van de fles spontaan is geweest en niet door een handeling van een persoon.

Na het Exota incident in 1969 heeft de frisdrankenbranche in Nederland een verzekering afgesloten voor dergelijke voorvallen, dit houdt dus expliciet in dat de producent aansprakelijk is voor de ontstane schade.