hoeveel kan je bij een onteigening krijgen volgens de wet?

Een stad wil een nieuwe ondergrondse parking bouwen, en beslist in dat verband over te gaan tot de onteigening van een industriële loods. De eigenaar van de loods is niet opgetogen met de plannen van de stad en verzet zich tegen de onteigening. Vooral de lage prijs die de stad hem wil geven in ruil voor het perceel is een doorn in het oog van de eigenaar. Wat bepaalt de wet omtrent de vergoeding ingeval van onteigening?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Poet
10 jaar geleden
Dat hangt nogal van de situatie af. Lees daarvoor de artikelen 40 e.v. in de Onteigeningswet:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001842/geldigheidsdatum_01-03-2014#TitelI_HoofdstukIII_Artikel40
Poet
10 jaar geleden
Naast de taxatiewaarde zal de consequentie voor de bedrijfsvoering stekt bepalend zijn. Mogelijk kan de schade beperkt zijn als er vlot een vervangend perceel (evt al met opstallen) kan worden gevonden. Er zijn situaties waarin de overheid zich de kosten van bedrijfsbeëindigingen uit heeft gespaard door in de nabijheid een vervangend perceel aan te bieden.

Antwoorden (1)

De Grondwet schrijft een volledige schadeloosstelling voor. Dat betekent dat de vermogens- en inkomenspositie van de eigenaar voor en na de onteigening gelijk moet blijven. De exacte vergoeding hangt echter af van de waarde van de grond en opstallen en hoe die gebruikt worden. Zoek een goede onteigeningsrechtadvocaat kan hierbij samen met een taxateur helpen. Het voordeel is dat de advocaatkosten bij onteigening ook - voor zover redelijk - volledig vergoed worden. Voor meer informatie kunt u mij een email sturen (onteigening@gl-advocaten.nl)