kan de nieuwe partner van mijn overleden vader mee delen in de erfenis van mijn moeder?

mijn moeder is net overleden, nu blijkt dat zij in 1980 een testament op langstlevende had met mijn vader. Zij zijn gescheiden en later is mijn vader opnieuw getrouwd. Maar ook overleden. Kan de nieuwe partner van mijn vader aanspraak maken op de erfenis van mijn moeder?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Antwoorden (2)

Meestal krijgt de langstlevende de goederen (en schulden) van de nalatenschap waarbij de kinderen een vordering krijgen ter hoogte van hun erfdeel op de langstlevende (ic uw vader). Indien de langstlevende opnieuw trouwt in gemeenschap van goederen krijgen de kinderen ook een onderbedelingsvordering op hun stiefmoeder.
Vaak staat in een testament dat indien de langstlevende opnieuw trouwt zij hun vorderingen kunnen opeisen. Dit fase is natuurlijk al voorbij. Het langstlevende testament kunnen ook bepalingen bevatten die overeenkomen met de artikelen 4:19 tot en met 4:22 bw. Dat houdt in dat de kinderen bepaalde goederen ter zekerheid stellen ter hoogte van hun vordering op de stiefouder.
Staat hieromtrent niets over in in het testament dan kan het zo zijn dat de stiefmoeder alles opmaakt en de kinderen hun vordering zien verdampen.....
Als antwoord op je vraag of de nieuwe partner (stiefmoeder) kan delen in de erfenis van je moeder is het dus zo zij als haar erfdeel van haar man (naast de helft van de gemeenschap die zij iig al krijgt) de goederen van je moeder in bezit krijgt. Daartegen over staat dan wel dat zij ook de overbedelingschulden aan de kinderen als onderdeel van de nalatenschap krijgt.

Kort gezegd, ja zij krijgt de goederen van de nalatenschap van moeder tenzij vader in zijn testament weer iets anders heeft bepaald en zijn huidige vrouw bijvoorbeeld geheel of gedeeltelijk zou onterven.
Maar natuurlijk hebben de kinderen ook recht op hun erfdeel,uit de nalatenschap van vader maar ingeval vader geen testament heeft krijgen de kinderen dus weer een vordering op op stiefmoeder (ter hoogte van hun erfdeel (1/3e) ingevolge de wettelijke verdeling van artikel 4:13 BW. Hierbij krijgt de stiefmoeder alle goederen en schulden
erotisi
5 jaar geleden
Sterte met de verwerking van het verlies van je moeder. Je moeder is dus het langst levend geweest. Een eventuele erfenis wordt verdeeld, zoals in het testament staat beschreven. De notaris zal contact met u opnemen om de inhoud van het testament aan u toe te lichten.
5 jaar geleden
teusvh
5 jaar geleden
Twee opmerkingen:
- iemand zal de notaris moeten vragen om de erfenis af te wikkelen.Dat doet-ie niet vanzelf.
- begrijp ik uit de vraagstelling dat de vader eerder overleden is dan de moeder? Zo ja, dan is hij niet de langstlevende.
Mijn advies: neem zelf contact op met een notaris, al dan niet in overleg met de mede-erfgenamen.