Mag de gemeente bij kwijtschelding gemeentelijke belastingen je studiefinanciering als inkomsten berekenen?

Ik heb een Wajong uitkering en heb tot het jaar 2012 altijd kwijtschelding gekregen van de gemeentelijke belastingen. Vorig jaar ben ik begonnen met een studie Psychologie.
Ook verhuisde ik vorig jaar van de ene naar de andere gemeente.
Ik vroeg in mijn nieuwe Gemeente kwijtschelding aan , maar het werd afgewezen, op grond dat mijn studiefinanciering een extra inkomen was. Je kan bij geen enkele bank etc. aankomen met Studiefinanciering, het woord zegt het al, het is geen uitkering maar het financiert je studie. Als je je studie niet af kan ronden om welke reden dan ook, moet je dit bedrag ook gewoon terug betalen.

Graag ontvang ik antwoord op bovenstaande, mag dit of niet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.1K

Antwoorden (2)

Uw vraag is al vaak aan de orde gekomen.
Studiefinanciering wordt meegenomen in de berekening van het inkomen. Dit wordt door de meeste studenten als onrechtvaardig gezien. Studiefinanciering vormt immers geen inkomen zoals dat geldt voor de inkomstenbelasting.

De studiefinanciering of de mogelijkheid te lenen wordt als voorliggende voorziening beschouwd. Dat wil zeggen dat er geen noodzaak is tot kwijtschelding, aangezien er voldoende middelen zijn (lees studiefinanciering) om de gemeentelijke belastingen te betalen. Pas als alle (voorliggende) middelen ontbreken volgt kwijtschelding.
fisbel
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
"...de mogelijkheid te lenen..."
Is een lening óók een inkomstenbron ? Dat wist ik niet !
fisbel
9 jaar geleden
Een lening wordt gerekend tot de middelen. Of een mogelijke lening eveneens tot de middelen behoort is dubieus. De ene gemeente is strenger dan de andere gemeente.
Bezwaar aantekenen bij afwijzing van het verzoek tot kwijtschelding is zeer zeker het proberen waard als een lening (studiefinanciering) meegeteld wordt tot de middelen.
Zie de link: rood.amsterdam / Een voorbeeld van een bezwaarschrift is ook onder deze link te vinden. Zie ook het antwoord hieronder.
http://rood.amsterdam.sp.nl/bestanden/Kwijtschelding2[1].pdf
Een familielid had ongeveer hetzelfde: woont zelfstandig, heeft als enige inkomsten studiefinanciering en leent ook geld bij van DUO maar zijn kwijtschelding werd afgewezen. Hij heeft daar toen bezwaar tegen gemaakt en een hele berekening van zijn financiën meegestuurd. Dat werd toen gehonoreerd dus ik zou dit ook proberen.