Moet ik belasting betalen over verkoop games?

Ik ben begonnen met het maken van games (en apps). Nu ben ik van plan een game te gaan verkopen. Dit ga ik doen via mijn eigen website en indie verkoop sites.

Moet ik hierover belasting betalen? Ik las ergens dat "programmeur" een vrij beroep is, maar dat kon ik niet terugvinden bij de KVK.

P.S. Ik ben minderjarig

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Antwoorden (2)

Ja, daar moet je gewoon belasting over betalen.
Belasting betaal je over inkomsten.
Het heeft niets te maken met vrij beroep.
Vrije beroepen betalen ook belasting over hun inkomsten.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan degene die de min gegeven heeft dat toelichten? Het is gewoon een uitstekend antwoord. Van mij een plus, dus. Je kan hoogstens nog toevoegen dat je pas belasting betaalt boven een bepaalde inkomensgrens, zodat niet elke tweedehandsverkoop op marktplaats of elk potje zelfgemaakte jam dat je langs de weg verkoopt, belast is. Maar dat geldt voor je totaalinkomen in een jaar. Dus als je al een baan hebt en daarnaast bijklust als game-programmeur, moet je wel degelijk over elke 99 cent die je voor een app krijgt, inkomstenbelasting betalen.
Reddie
9 jaar geleden
@wieri347 , dank voor je support.
Maar om nog preciezer te zijn, Je betaalt belasting vanaf de eerste cent (nou ja, Euro).
Maar een bepaald deel van die belasting wordt je "kwijtgescholden" (de heffingskorting) ;-)
Ja, je moet gewoon belasting betalen.

Een vrij beroep betekent niet dat je dan geen belastingen hoeft te betalen. Een vrij beroep wil zeggen dat iedereen die een vrij beroep heeft zich als zelfstandige mag vestigen. Daar komt bij dat je als programmeur geen beschermde functie hebt; je hoeft niet perse een opleiding in die richting gevolgd te hebben om je ook zo te mogen noemen (dit in tegenstelling tot bv een verpleegkundige - je mag je alleen zo noemen als je ook de opleiding hebt gevolgd).

Overigens, als je minderjarig bent en je schrijft je in bij de KvK dan moet een volwassene zich garant stellen voor je. Je bent door je minderjarigheid o.a. nog niet handelsbekwaam.