kan/mag een 16 jarige emigreren naar Zuid-Afrika zonder toestemming van haar ouders?

Dochter van vriendin wil zonder toestemming ouders met haar vriend emigreren naar Zuid-Afrika.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Antwoorden (2)

Meerderjarige en 16 en 17 jarige mogen aangifte van emigratie doen. Wel is het zo dat er per gemeente of provicie op verschillende wijze worden omgegaan met 16 en 17 jarige. Je zult dus de betreffende gemeente moeten raadplegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij emigratie dient men dit te melden binnen vijf dagen voor het vertrek aan de gemeente waar men woont. Er is sprake van emigratie als men verwacht minimaal acht maanden binnen één jaar in het buitenland te verblijven. Dit hoeft niet een aaneengesloten periode te zijn.
De volgende personen zijn verplicht aangifte te doen:
Iedereen van 18 jaar of ouder.
De ouders, voogd of verzorgers voor kinderen jonger dan 16 jaar.
De ouders, voogd of verzorgers voor inwonende kinderen jonger dan 18 jaar.
Minderjarigen van 16 en 17 jaar mogen ook zelf aangifte doen.
Dit geldt allemaal pas als men de toestemming heeft tot immigratie van het land waar men naartoe wilt emigreren. En die toestemming zal Zuid-Afrika u zeer waarschijnlijk niet geven.
Er zijn verschillende soorten permanente verblijfsvergunningen in Zuid-Afrika.
Men krijgt echter niet zomaar een vaste verblijfsvergunning (permanent residence) voor Zuid-Afrika, men moet eerst bewijzen dat men financieel onafhankelijk is. Een eigen bedrijf starten mag alleen als het ter plaatse voor extra werkgelegenheid zorgt. En het is zeker niet in een paar dagen geregeld - integendeel zelfs. Maar ook een tijdelijke vergunning (temporary permit) moet vooraf aangevraagd worden, want die kan men, in tegenstelling tot een toeristenvisum, niet zomaar op de luchthaven van Kaapstad of Johannesburg regelen. Als men emigreert als financieel onafhankelijke liggen de eisen die Zuid-Afrika stelt hoog. Welke eisen dit zijn, kan men op de Ambassade navragen. Emigreren omdat men er zelf werk heeft gevonden mag ook niet zomaar: de Zuid-Afrikaanse werkgever moet eerst nog bewijzen dat er voor deze functie geen Zuid-Afrikaan is die het werk kan of wil.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ambassade Zuid-Afrika,Nederland
Wassenaarseweg 40
2596 CJ Den Haag
Tel: 070-3924501
Fax: 070-3460669
E-mail: consular@zuidafrika.nl

Toegevoegd na 14 minuten:
Nog afgezien of je als 16jarige mag emigreren is het vrijwel onmogelijk om als 16jarige naar Zuid-Afrika te emigreren omdat je niet aan de eisen zult kunnen voldoen.