Mijn ex heeft mijn auto en weigert hem terug te geven wat kan ik doen?

De auto heb ik gekocht omdat hij geen geld had. Ik heb hem de auto ter beschikking gesteld. Nu is de relatie voorbij en ik wil graag mijn auto terug maar hij weigert hem terug te geven en heeft hem zelfs ergens weggezet zodat ik hem niet kan vinden. Hij vergoedt me niks, geen wegenbelasting of verzekering. Wat kan ik hiertegen doen? Politie doet niks dat heb ik al gevraagd.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
25.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
heb je deel 3 nog, of heeft hij dat ook? Als hij dat in zijn bezit heeft, dan ben je hem kwijt, want dan kan hij hem zo overschrijven op zijn naam.
tinus1969
10 jaar geleden
Politie heeft blijkbaar geen zin om zich te bemoeien met echtelijke ruzies, maar die zal toch in actie moeten komen.
Gezien het belang (jij draait op voor kosten en problemen met ongelukken), zou ik alle wegen aanpakken:
-aangifte bij politie wegens diefstal (politie is verplicht aangifte op te nemen)
-civiele procedure via advocaat opstarten
-verzekering bellen, situatie uitleggen, en vragen wat te doen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Crea ik heb dat deel nog. Heb ook n kopie van andere delen want die heeft hij wel.
Computoon
10 jaar geleden
Politiewerk ervan maken heeft geen zin. De auto is niet gestolen noch verduisterd. De auto is door vraagsteller ter beschikking gesteld dus ex heeft 'm in bruikleen, niets meer en niets minder. Dat is een overeenkomst, waarschijnlijk mondeling afgesloten en voor onbepaalde tijd. Vraagsteller wil van de overeenkomst af maar ex werkt niet mee. Da's werk voor juristen, niet voor de politie. Als ik bij een bank geld leen en het niet terugbetaal, kan de bank ook niet naar de politie stappen.
tinus1969
10 jaar geleden
ga er van uit dat die auto niet meer terugkomt -dat is ook niet je grootste probleem. Zodra iemand anders schade veroorzaakt met jouw auto is er een probleem.
Neem daarvoor contact op met je verzekeraar.

Het beste antwoord

Het eerste wat u moet doen is uw ex een aangetekende brief schrijven dat u uw auto opeist per direct op grond dat het uw eigendom is, tevens stelt u hem verantwoordelijk voor de eventuële kosten en schaden die hij maakt(immers u hebt er geen invloed op als hij eventuele brokken maakt).
Ook moet u de gemaakte kosten van wegenbelasting en verzekering terug eisen vanaf het tijdstip dat u gescheiden bent van tafel en bed.
Geef hem daarbij een redelijk termijn om daar aan te voldoen.
Daarnaast aangifte doen van diefstal van uw auto( dat is politie verplicht op te nemen).
Zij kunnen dan tot opsporing over gaan.

Geeft uw ex geen respons start dan een civiele procedure bij de Rechter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
Er is hier geen sprake van diefstal. Alleen van een weigering om geleend goed op verzoek van vraagsteller terug te geven. Dat is iets totaal anders
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is meer aan de hand, Computertoon. De vraagsteller heeft bijvoorbeeld geen schriftelijke overeenkomst opgesteld met haar ex om vruchtgebruik te genieten voor het voertuig. Bovendien is er ook geen sprake van een mondelinge overeenkomst, want die werd eigenlijk eenzijdig door de vraagsteller verbroken. Een mondelinge overeenkomst is bovendien niet rechtsgeldig. Haar ex heeft de auto dus volgens jou geleend. Iets niet teruggeven dat je geleend hebt, maar waarvoor je geen geldige bruikdocumenten hebt, is in feite diefstal. Het verhaal van de vraagsteller laat wel twijfels bestaan over de intentie van de ex en de redenen waarom hij de auto niet wilt teruggeven. Enfin, als de vraagsteller voor diefstal gaat dan is de kans wel groot dat hij/zij aan het langste eind zal trekken.
Computoon
10 jaar geleden
Een mondelinge overeenkomst is voor zeer veel zaken net zo geldig als een schriftelijke al zullen bedrijven altijd schriftelijke gebruiken om watin handen te hebben als het fout loopt. Maar als je als particulier iets te leen geeft aan een andere particulier stel je geen schriftelijke overeenkomst op als die andere particier je partner is. (Zou ook wat vreemd overkomen). Diefstal is het niet; de ex heeft de auto niet afgepakt tegen de zin van vraagsteller. Vraagsteller heeft de nu-ex toegestaan 'm te gebruiken. Niets mis mee. Het probleem is het niet willen teruggeven. De politie zal geen aangifte opnemen van een feit dat niet heeft plaatsgevonden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraagsteller heeft een mondelinge overéénkomst gesloten voor onbepaalde tijd met haar ex , dat wil dus zeggen dat ze die ten alle tijde op mag zeggen.
Een goede reden is einde van de relatie.
Als de ex de eigenaar na haar eis het eigendom niet terug wil geven is dat onrechtmatige vervreemding van eigendom en is diefstal.
Vraagsteller kan neem ik aan bewijzen dat ze de auto betaald heeft, en heeft deel 3 van het kenteken van eigendomsbewijs, en dat ze de verzekering en autobelasting betaald heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De civiele rechter moet er aan te pas komen. Hij heeft hem inmiddels gemolesteerd en nu moet ik dus ook nog aangifte van vernieling gaan doen. Iedereen bedankt voor de antwoorden

Andere antwoorden (5)

Als de auto op jouw naam staat dan sta jij volledig in je recht. Als je al aangifte gedaan hebt dan zou ik juridisch advies inwinnen bij het juridisch loket. Dit wordt gefinancierd door de overheid. Ik zou vooral niet opgeven! Jouw auto, dus wat je ex nu doet is diefstal. Link hier: http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij een advocaat aangeven is inderdaad een goed idee, maar je kan er ook alleen al mee dreigen. Ze zal waarschijnlijk bang worden en hem teruggeven. En dit kost minder centjes. Als ze niet zwicht kan je altijd nog naar een advocaat gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij is niet onder de indruk van n advocaat, dat interesseert hem echt niet. Hij heeft een verleden met strafblad ( ben ik later achter gekomen) dus daar ligt hij echt niet wakker van helaas.
De enige oplossing is een advocaat inschakelen,hij zal de enige zijn die de auto terug kan vorderen via de rechter als alleen een brief van de advocaat geen indruk maakt op je ex.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je klacht bij de politie ingediend voor diefstal? Iets in je bezit houden dat je geleend had, maar waarvan je geen eigenaar bent en waarvoor je ook nooit documenten in het bezit hebt die je het vruchtgebruik ervan rechtvaardigen, is stelen.

Toegevoegd na 14 minuten:
Als eigenaar van de auto ben jij in principe verantwoordelijk voor jouw voertuig. Alle overtredingen en misdrijven die jouw ex nu begaat met jouw voertuig, worden op jouw naam geregistreerd. Zolang je je voertuig niet aangeeft, zul jij dus ook moeten betalen of voor de rechtbank moeten verschijnen voor feiten die jij nooit gepleegd hebt. Je hebt er dus alle voordelen bij om aangifte te doen. (NOOT: natuurlijk kan je schriftelijke bewijzen aanleveren dat jij niet aan het stuur van de wagen zat indien je daadwerkelijk boetes of dagvaardingen krijgt thuisgestuurd)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt het recht om aangifte te doen van diefstal.
Je hebt voor een bepaalde periode de auto ter beschikking gesteld. Hij zou de auto van je overkopen maar heeft dit niet gedaan. Blijft dus gewoon een vorm van diefstal.
Wat de politie vervolgens doet met de diefstal is hun zaak. Daar kun je ze niet in sturen. Maar dan staat de auto in elk geval als gestolen geregistreerd. Gewoon volhouden. Eventueel een ander bureau proberen.

Ik zou ook even overleggen met de verzekeringsmaatschappij.
Zelf zou ik denken, als hij die auto niet terug geeft, dan schors ik de auto en haal ik hem uit de verzekering. Je ex mag er dan niet meer mee rijden. Dat zou ik hem dan ook even melden. Het nadeel hiervan is, dat als hij je auto in de prak rijdt je ook niks van de verzekering krijgt. Maar nu heb je ook niks.
Als hij wordt aangehouden in een auto die geschorst is en niet verzekerd is, dan krijgt hij een flinke boete (de bestuurder krijgt de boete, niet de eigenaar)

Uiteraard is een civiele weg opstarten ook een goede, alleen zitten daar vaak wel kosten aan verbonden. Ik weet uiteraard niet hoeveel de auto waard is en of dat het dus waard is.
Je zou kunnen beginnen met zelf een officiële brief naar je ex sturen met daarin de afspraken die gemaakt zijn en hoe het verlopen is. Ook een harde deadline stellen waarop hij de auto moet hebben terug gebracht, of het overeengekomen geldbedrag moet hebben betaald. Met daarbij de waarschuwing dat je een incasso inschakelt als hij die deadline niet nakomt.
In de link staat een voorbeeld van zo'n laatste aanmaning

http://www.vanlithincasso.nl/particulieren-incasso-eindhoven/

Er zijn genoeg incassobureaus die ook in te schakelen zijn door particulieren. Ze nemen echter niet allemaal zaken aan in de familiesfeer of die te maken hebben met ex-partners.

Ik zou het niet opgeven, al zou het alleen maar uit principe gaan.