Hoe werkt de fiscus in geval er gedupeerden zijn bij faillisement bedrijf?

MIjn kind zat bij een bepaalde rijschool. Deze is plotseling failliet verklaard. De rijlessen in pakketje waren al betaald, nu krijgt ze het grootste deel van het geld niet terug. De fiscus heeft alles ingenomen.
Ik vraag me af waarom de fiscus de gedupeerden niet kan terugbetalen of tegemoet komen in de schade? Letterlijk bekeken zou dit toch diefstal zijn. Zou er een mogelijkheid zijn het betaalde geld, vooraf betaalde lessen waarvoor niets is geleverd , toch terug te krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Imand die failliet gaat heeft veel schulden gemaakt en niet de mogelijkheid om het probleem op te lossen.
Bij betaling komt eerst de curator, dan de fiscus en dan pas de schuldeiser aan de beurt.
Meestal is het faillisement een belastingschuld. Ik zie terug krijgen van je geld somber in.
Wel als schuld indienen bij de curator. Deze betaalt naar rato uit wat er over is, als je je niet meldt als schuldeiser ben je dus alle kwijt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij faillisement gaat de fiscus altijd voor, die betalen niets terug.
Er wordt dus eerst gekeken wat de schulden aan de fiscus zijn en als er dan nog iets over is dan komen de andere schuldeisers aan de beurt.

De fiscus pikt niet alles in, maar krijgt waar het recht op heeft, de achterstallige betalingen.

Als particulier trek je daardoor helaas meestal aan het kortste eind
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas.. Bij een faillissement gaat de belastingdienst voor wanener er nog een belastingschuld is. Zij zijn schuldeiser net als jij bent, maar hebben volgens de wet het eerste recht op geld. Pas wanneer er geld overblijft kan jij daar aanspraak op maken

Toegevoegd na 2 minuten:
Preferente schuldeiser heet het

http://nl.wikipedia.org/wiki/Faillissement_%28Nederland%29