Heeft een boer een vergunning nodig voor het plaatsen van een verkoopbord op zijn erf (eieren te koop)?

Een boer plaatst zo`n bordje doorgaans op zijn eigen erf, aan de kant van de weg. Tekst is meestal eieren te koop of boerderijproducten te koop of iets dergelijks.

Van mij mag hij, maar ik vroeg het me ineens af.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een beetje boer heeft overal schijt aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een boer heeft diverse vergunningen, waaronder ook voor handel (bijv. veehandel, groenten/fruit) daar valt ook de eieren onder.

Het beste antwoord

Officieel wel, precario gelden. Wordt echter nooit geheven door gem. bij verkoop op boerderij.

Precarioheffing geldt voor reclame lichtbakken aan winkels, maar ook voor vlaggen met 'reclame' uiting en voor die 'klapborden' welke soms voor winkels op straat staan.

Voor groot reclame bord, plaats deze op verrijdbaar onderstel op land. Dit een zgn. roerend goed, waar precarioheffing niet voor geldt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is onjuist. Precario betaal je voor elementen die op of boven gronden staan of hangen die van de gemeente zijn. Daar vallen inderdaad reclameborden onder, als deze boven de stoep hangen. Het gaat hier echter om een 'reclamebord' op eigen terrein. http://nl.wikipedia.org/wiki/Precariobelasting

Andere antwoorden (3)

Ik weet het niet zeker, maar aangezien het zijn eigen erf is, lijkt me dat dit onder een uitzonderingscategorie valt. Zo heb je bijvoorbeeld ook geen vergunning nodig voor het plaatsen van een geboortebord of een Abraham- of Sarahpop in je tuin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hangt af van de plaatselijke verordeningen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang de boer het bord op eigen erf plaatst is er geen vuiltje aan de lucht en mag hij dat doen.
Hier hoeft hij ook geen toestemming voor te vragen bij de gemeente.
Ook hoeft hij geen precarioheffing o.i.d. te betalen omdat het bord op eigen terrein staat.