mag op een prov.weg (max 80km/h) deze max snelheid in een keer naar 30 km/h worden terug gebracht of is plaatsing bord max 50 km/h ertussen verplicht?

Bekeuring gekregen op weg waar 80 km/h max snelheid is. De max snelheid is op deze weg zonder "tussenbord" in een keer teruggebracht naar 30 km/h. Ook is er bij einde opbreking geen bord "einde 30km/h" aanwezig.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Antwoorden (3)

Er hoeft geen bord Max 50 te staan. Een bord dat aangeeft dat je een bebouwde kom inrijdt is genoeg.

Als je op die weg een plaatsnaam bord tegenkomt, houdt dat in feite hetzelfde in als een max 50 bord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De regel is: zodra je het bord passeert moet je je houden aan de maximumsnelheid die op het bord staat. Dat is op de snelweg ook zo. Als je op een stuk waar je 130 mag rijden wegwerkzaamheden tegenkomt moet je ook vaak ineens terug naar 70. Soms bouwen ze het af door van 130 naar 90 naar 70 te gaan, maar dat hoeft niet.

Maximumsnelheid is maximumsnelheid. Op het moment dat je het bord ziet moet je je snelheid zodanig aanpassen dat je binnen een redelijke afstand onder de maximumsnelheid zit.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik heb er ook nog even een bron bij gezocht (zie link): "Snelheidsborden geven aan hoe hard u mag rijden."

Als je dus een bord passeert met 30, mag je maximaal 30 km/h rijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een tussen bord 50km/h is niet nodig indien er een vooraanduiding werkzaamheden is of als er gebruik gemaakt wordt van een zogenaamde actiewagen.

Ook het bord einde snelheidsbeperking is niet noodzakelijk, het bord dient namelijk na een zijweg herhaalt te worden.

Of de bekeuring voor beroep vatbaar is kan ik zo niet beoordelen er zijn wel enkele puntjes waarop een beroep mogelijk kan zijn.

Belangrijk in deze hoe je gecontroleerd bent, is het met radar / lasergun gebeurt is het belangrijk van waar was de radar / lasergun opgesteld, de radar moet namelijk een aantal meters na het bord snelheidsbeperking zijn opgesteld.

Is de bekeuring aan de hand van snelheidsmeting door een ander voertuig moet er in minimale afstand gereden zijn om een correcte trajectmeting te verkrijgen.