Men zegt dat een rechtszaak beginnen duur is maar is het niet zo,dat als je een rechtszaak wint de verliezer alle kosten moet betalen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

niet altijd.

Verliest u een rechtszaak, dan betekent dit niet automatisch dat u moet betalen. De rechter bekijkt per geval of de verliezende partij (een gedeelte van) de kosten van de winnende partij moet betalen. Verliest u een bestuursrechtelijke zaak, dan veroordeelt de rechter u normaal gesproken niet tot het betalen van de proceskosten van het winnende bestuursorgaan.

verder, als je de verliezer moet betalen aan jou, dan moet je er zelf achteraan.. en hij moet dat geld ook nog 's een keer hebben, want van een kale kip valt niet te plukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, dat klopt wat jij zegt, maar een rechtszaak kan een langdurig iets worden, en de advocaat zal toch zijn honorarium moeten krijgen, dat jij als klager/eiser eerst zult moeten voorschieten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot die tijd zul je toch zelf alle tot dan toe gemaakte kosten zelf moeten betalen. En sommige rechtszaken kunnen jaren aanhouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoor mij aan. Ik zit momenteel midden in een rechtszaak.
Een advocaat kan rechtsbijstand voor je aanvragen. Eventueel moet je dan nog een eigen bijdrage leveren.
De advocaat kan, en zal, bij jouw eis toevoegen dat de tegenpartij opdraait voor de kosten.
Dat betekend idd dat als de rechter jou ongelijk geeft, en niet voldoet aan je eis, dat de tegenpartij jouw advocaatskosten niet hoeft te betalen. In dat geval moet je dat dus zelf betalen.
Er zijn ook advocaten die werken volgens het zgn no cure no pay. Dan kost het je niks. Daartegenover staat, dat als je wint, je een groot deel van 'de winst' aan je advo moet betalen.
En dan zijn er nog de mazzelaars, zoals ik, die bijzondere afspraken met de advo kunnen maken, omdat je zelf een belangrijkere sleutel bent in een groter geheel...
Mocht je een zaak starten, succes!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is absoluut niet waar. Ga er vanuit dat een rechtszaak je altijd geld kost, ongeacht of je verliest of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is inderdaad zo dat een rechtszaak (vrijwel) altijd behoorlijk wat geld kost. Wel is er inderdaad de mogelijkheid gesubsidieerde rechtsbijstand aan te vragen, mocht geld een probleem zijn. Daarover kun je meer lezen op http://www.advocatenvinder.nl/tarieven/gesubsidieerde-rechtsbijstand.html.