Kan ik mijn dagretour t.w.v. 22 euro declareren wanneer deze NIET is afgestempeld door de conducteur?

Ik had tenslotte ook zonder kaartje kunnen reizen, er is niet gecontroleerd. Dat had me 22 euro bespaard...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgende keer gewoon het risico nemen!:p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Officieel is de bedoeling dat iedereen een kaartje koopt, zodat de kosten (en natuurlijk winst) eruit worden gehaald. Het is omdat sommige mensen geen kaartjes kopen, er een conducteur moet lopen om te checken of iedereen dit wel heeft. Dus niet andersom, je koopt een kaartje voor de trein, niet voor de conducteur..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee jij doet dom, er staat nergens dat degene zwart rijdt/heeft gereden.

Antwoorden (11)

Jij hebt dat kaartje gewoon betaald dus krijg je het geld terug ook al is er niet gecontroleerd.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik bedoel natuurlijk dat je het gewoon in kan leveren voor een reiskostenvergoeding. Als je je geld terug wil omdat je net zo goed zwart had kunnen rijden dan krijg je natuurlijk helemaal niks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Roland, bedoel je echt te zeggen dat hij het kaartje weer kan inleveren?
Of is het woordje "niet"ergens weggevallen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de toevoeging het uitlegt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het woord declareren in de vraag is misleidend.
Uit de vraag begreep ik dat hij het geld terugwilde vragen bij NS. Maar dat heet niet declareren. En jij begreep dat hij het ergens wilde declareren....
Nu krijg je een +..
Natuurlijk niet. Ook al zou je nooit gecontroleerd worden, dan nog hoor jij een kaartje te kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je declareren bij NS? Nee, dat kan natuurlijk niet. Je betaalt namelijk niet voor de controle, maar voor de reis. Dat is net zoiets als wel door rood mogen rijden als er geen agent in de buurt is.
Als je een reiskostendeclaratie voor bijvoorbeeld je werk bedoelt, dan kan het wel, want je hebt het kaartje wel gekocht en dat kun je bewijzen, want dat kaartje heb je gewoon, of er nog een stempeltje op staat of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je betaald om met de trein te kunnen reizen, gecontroleerd of niet. Je zal nooit geld terug krijgen. Want je bent mee gegaan of je heb de kans gehad met de trein te gaan. Als er storingen zijn er is teveel vertraging dan kan je je geld terug krijgen om die reden niet omdat er niet gestempeld is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kaartje is gedateerd, dus jij hebt op die dag daar wel op gereisd. Alleen als jouw traject meer dan een uur vertraging had dan kan je de prijs ervan terugbetaald krijgen. Of er wel of geen conducteur naar heeft gekeken maakt niets uit.
Amadea
12 jaar geleden
Nee, dat kan natuurlijk niet. Zie alle antwoorden boven.
Het was (vroeger) wel zo dat je geld terug kon krijgen als je het kaartje daadwerkelijk niet ging gebruiken. Maar dan moest dat VOOR de reis , en niet erna.
Bijvoorbeeld: Je kocht een (papieren) retour Rotterdam- Groningen. Maar terug kon je met iemand meerijden.
Dan kon je voordat je terugging, op het station Groningen je geld voor de terugreis terugvragen.
Maar daar is bij jou geen sprake van. Je hebt het gewoon gebruikt. Je kan het 's avonds na de dag van geldigheid niet meer inleveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer je voor je werkgever terecht deze reis hebt gemaakt kun je hem bij je werkgever declareren.
ronron1212
12 jaar geleden
Een eenmaal gekocht treinkaartje kan niet teruggevorderd worden, ook al is het niet afgestempeld.
Misschien wel 30% van de kaartjes wordt niet afgestempeld (gecontroleerd) en op die manier zou het een mooie boel worden daar bij de NS. De controle is alleen een check of je wel in het bezit van een regulier gekocht vervoersbewijs bent.

Alleen bij vertragingen van meer dan 30 min. en ook nog onder bepaalde condities, kan een geldbedrag teruggevorderd worden.

In zo'n geval als jij schets getuigt dat ook nog van een slechte mentaliteit, maar dat was je vraag niet realiseer ik me nu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat het kaartje niet is afgestempeld is nog geen bewijs dat je de reis niet hebt ondernomen. Daarvoor gebeurt het veel te veel dat mensen in de trein niet gecontroleerd worden. Ik neem ook aan dat als je de reis voor je werk hebt gedaan er nog wel andere manieren zijn om te laten zien dat je zeker wel gegaan bent. Als ze echt gaan zeuren kan je natuurlijk altijd het kaartje afstempelen op het station bij de automatische stempel apparaten die je moet gebruiken bij kaartjes zonder datum.

Ze kunnen iig niet gaan argumenteren dat jet het kaartje niet nodig gehad had omdat het toch niet is afgestempeld. Ten eerste omdat je verplicht bent om wel een kaartje te hebben, ten tweede omdat gedane zaken nu eenmaal geen keer nemen en ten derde omdat geen enkel bedrijf dom genoeg is om aan de werknemers te gaan vertellen dat ze de wet moeten overtreden om het bedrijf geld te laten besparen (dat krijgen ze nl gegarandeerd terug; zo niet van justitie dan wel van de vakbonden). Ook een argument in de zin dat je het geld bij de NS dan moet terugvragen gaat niet op. Je hebt de reis gemaakt en je moet er voor betalen. De NS zal je geen geld terug geven als je toegeeft de reis te hebben gemaakt. Je zal dus minimaal moeten argumenteren dat je de reis niet gemaakt hebt. Het geld van het kaartje op die manier gaan terughalen is niks anders dan oplichting te noemen. Geen enkel respectabel bedrijf zal zich tot zulke praktijken verlagen.

Je hebt op een bepaalde datum voor je werkgever een treinreis gemaakt. Zolang je de gemaakte kosten kan aantonen (bonnen) moet je die gewoon kunnen declareren. Ik ken iig geen bedrijven die vinden dat je kosten die je voor het bedrijf maakt uit je eigen portemonnee moet betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ooit een kaartje aan de balie ingeleverd dat ook ongestempeld was. Het was iets van 11 uur 's ochtends en ik was al heen-en-weer gereisd. Tegen de baliemedewerker zei ik dat ik had afgesproken met vrienden te gaan, maar dat we besloten hadden niet meer te gaan.

Omdat het zo vroeg op de dag was, geloofde hij me en liet hij me een formulier invullen. Het geld heb ik netjes teruggekregen.

Niet zo netjes, maar het kan dus wel...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
antwoorden heb je al gekregen ,.

het zou n mooie boel zijnzeg als het wel kon, dan was ik ietsjes rijker nu vw declareren;))