Kan een rechter worden aangeklaagd?

Stel, iemand heeft tbs en de rechter stuurt deze persoon, tegen het advies van een psychiatrisch rapport, toch met verlof. Tijdens dit verlof begaat de persoon een misdrijf waarvan ik het slachtoffer wordt. Kan ik de rechter hiervoor verantwoordelijk stellen of deze aanklagen? Zo nee, hoe kan ik dan als burger mijn recht krijgen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (2)

De rechter maakt een eigen afweging. Hij is niet verplicht zich te houden aan adviezen van derden (anders zou de adviseur in feite de beslissing nemen in plaats van de rechter.) Hij moet zich uiteraard wel houden aan wettelijke regels.

Als 'de maatschappij' niet het risico wil lopen dat een tbs'er in de fout gaat met verlof, dient de wet te worden aangepast (namelijk door in geen enkel geval verlof toe te staan.) Daar gaat 'de politiek' over volgens het bekende democratische besluitvormingsproces. Niet de rechter.
Computoon
10 jaar geleden
Nee je kunt een rechter hier niet voor verantwoordelijk stellen en deze ook niet aanklagen. Je kunt wel de staat aansprakelijk stellen, dit is ook al eerder gebeurd. Zie voor meer informatie hierover de 2e bron.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als toevoeging, de aanklacht tegen de staat werd uiteindelijk niet gehonoreerd, men moet dan eerst aannemelijk maken dat de rechter onzorgvuldig zou hebben gehandeld.