Wat voor vrijstellingen heeft de politie?

Vanmiddag reed ik in Rotterdam met achter mij een politiebusje. Hij reed zo ongeveer een kilometer achter mij en in mijn spiegel zag ik dat de bestuurder de hele tijd op zijn telefoon bezig was, iets wat ik behoorlijk irritant vind omdat ook zij zich aan de wet dienen te houden.
Uiteindelijk werd ik aan de kant gezet omdat ik een openstaande boete bleek te hebben.
Terwijl dit afgehandeld werd maakte ik een opmerking over deze agent met zijn telefoon en dat ik dat niet vind kunnen, waarop hij reageerde met te zeggen dat hij daar vrijstelling voor heeft.
Nu wil ik graag weten of dit klopt, ik denk zelf namelijk dat er niks van deugt.
Als dit telefoongebruik werkgerelateerd was, had zijn collega naast hem dit kunnen doen en als het privézaken waren lijkt het mij dat dit sowieso niet kan.
En áls het voor het werk was zou je toch op z'n minst mogen verwachten dat een politieauto uitgerust is met een handsfree systeem, Rotterdam met zijn verkeer is naar mijn idee geen stad om met je mobiel bezig te zijn.
Uiteraard ben ik er verder niet op ingegaan omdat je die discussie toch niet wint, maar ik ben wel gewoon benieuwd of dit mag. Wie weet het antwoord?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K
Antoni
9 jaar geleden
Als je op deze website geen antwoord krijgt, dan kan je het misschien gewoon eens vragen aan een politieagent op een (rustig) moment waarop je niet staande wordt gehouden, liefst aan eentje die niet achter het stuur zit, maar bijvoorbeeld gewoon op straat loopt. Dan voelt hij of zij zich (waarschijnlijk) niet persoonlijk aangesproken. Politieagenten praten, zoals veel mensen, over het algemeen graag over hun werk en willen je er (soms) best iets meer over uitleggen. Daar is een discussie niet voor nodig. Ik ben (ook) benieuwd naar het antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uitstekende tip!
Antoni
9 jaar geleden
Dank je wel!
redhouse
9 jaar geleden
Een kilometer achter u , ge het arendsogen :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed plan Antoni, de vraag is inmiddels wel via een kennis voorgelegd aan een politieagent die zelfs in dezelfde regio werkt.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
wettelijk mag het niet (de vrijstelling geldt voor zeer specifieke gevallen), maar feitelijk staan ze boven de wet
macht corrumpeert namelijk nog steeds benieuwd of je 'm dat kunt laten zeggen

Antwoorden (2)

Nee, die agent mag niet bellen.
De politie heeft vrijstellingen voor parkeerverboden, maximumsnelheid, etc. en hoeft dan geen zwaailicht en/of "sirene" te gebruiken. Maar voor dienstgerelateerd telefoonverkeer beschikt een politieauto over betere middelen dan een mobieltje.
Het gebruik daarvan was dus een privéaangelegenheid en niet toegestaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou degene die het minnetje heeft gegeven dat s.v.p. even willen motiveren?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is niet mijn minnetje, maar het antwoord is wel fout. De politie heeft een algehele vrijstelling voor het RVV indien nodig voor hun taak. Dat betekend dat het vasthouden van een mobiel (artikel 61a RVV) daar ook onder valt en dus vrijgesteld is. Sinds enkele jaren is het voor agenten mogelijk geworden om kentekens en personen na te trekken op hun diensttelefoon. Dat is een beter middel dan de overbelaste meldkamer verder te belasten met een kenteken opvragen. In je antwoord geef je meteen aan dat het mobieltje een privegelegenheid was en dat klopt mi dus ook niet omdat dit niet te controleren was. Waarom de bijrijder het niet deed, is voor ons ook een vraag. Handig was het in elk geval niet.
De politie heeft een algehele vrijstelling voor het RVV (bron 1). Een telefoon vast houden (art 61a RVV) valt daar ook onder. Wel is vastgelegd dat dit nodig moet zijn voor de opgedragen taak (van een heterdaad inbraak waarbij zonder toeters en bellen door rood gereden wordt, tot het inhalend surveilleren) en het verkeer niet in gevaar gebracht mag worden.

De agent heeft dus vrijstelling om voor zijn taak een mobiel vast te houden. Op de huidige diensttelefoons kunnen namelijk kentekens nagevraagd worden en personen nagevraagd worden. Daardoor hoeft de agent niet de drukke meldkamer te belasten om informatie op te vragen.

Waarom zijn bijrijder dit niet deed, dat kunnen wij ook niet beantwoorden. Was het handig? Absoluut niet. Mag het? Ja.