Zijn er in Nederland wettelijk namen verboden om aan je kind te geven?

Toegevoegd na 3 minuten:
Zoals voorheen bijvoorbeeld het in Duitsland verboden was je kind Adolf te noemen. En ik meen dat er meer namen van toenmalige hoge officieren verboden waren.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
2K

Het beste antwoord

Bij mijn weten zijn er geen specifieke namen verboden. Maar de ambtenaar van de burgerlijke stand die de aangifte op neemt kan besluiten dat bijvoorbeeld de naam Meeuw niet gepast is. Of in mijn geval lang geleden dat de prachtige naam Mercedes alleen als tweede voornaam mocht...

Het komt overigens relatief vaak voor dat de vader in zijn enthousiasme en blijdschap een verkeerde voornaam opgeeft. Of wel de goede naam opgeeft, maar dit zo onduidelijk uitspreekt dat bijvoorbeeld Wendy - Mandy, of Sandy wordt...

Wat per definitie geweigerd zal worden is een bepaalde combinatie in namen. Zo zal een ambtenaar er alles aan doen om de naamcombinaties Natascha, Aleida, Zacheria, Issabella (N.A.Z.I.), of Nathalie, Sandra, Bernadina (N.S.B.), etc. proberen te voorkomen en waar nodig zal dit ook geweigerd worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik weet zeker dat "oetlul" niet mag.
Je mag kiezen uit de namen uit een register.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet expliciet, maar de ambtenaar van de burgerlijke stand hanteert wel een aantal richtlijnen waardoor het niet zal lukken om je kind bijvoorbeeld onder de naam "Flapdrol" aan te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie zou nou z'n kind Flapdrol noemen? Haha
Iemands officiële naam bestaat uit een voornaam en een achternaam of geslachtsnaam.

Vastlegging voornaam.
Voornamen worden vastgelegd in de geboorteakte.
Het geven van één voornaam is voldoende. Men mag geen andere voornaam aannemen dan die in de geboorteakte is of, ingeval van meerdere voornamen, zijn vastgelegd.

Keuze voornaam.
Vroeger was de keuze van een voornaam aan beperkingen gebonden. Tegenwoordig mag men ook fantasienamen kiezen. Toch is men niet helemaal vrij in de keuze. Voornamen die ongepast zijn of overeenstemmen met bestaande geslachtsnamen (je noemt een jongen geen Truus), moeten door de ambtenaar van de burgerlijke stand geweigerd worden.
Onder ongepast valt ook het geven van een ongewoon groot aantal voornamen.

Dus: Wat is 'ongepast'? Dat bepaalt de ambtenaar met het wetboek in z'n hand..

Hij beoordeelt e.e.a. conform het z.g. 'Naamrecht'.
Heb je de Nederlandse nationaliteit, dan is het Nederlands naamrecht van toepassing, ook als je naast je Nederlandse- nog een andere nationaliteit hebt. Als je een buitenlandse nationaliteit hebt en geen Nederlander bent, is het naamrecht van het land van herkomst geldig.

Heb je b.v. de Marokkaanse nationaliteit? Dan is het dus belangrijk om rekening te houden met het Marokkaanse naamrecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfs de naam: Zelf, mag niet...

Toegevoegd na 1 minuut:
Of "Niemand" dat mag ook niet...