Kan een geslotenverklaring in een gebied vallen onder een OM-afdoening (bestuurlijke boete), en zo ja met welke feitcode?

Als wij als verkeersbedrijf samen met een gemeente een Geslotenverklaring vaststellen in een gebied,
kan dit dan vallen onder een OM afdoening (bestuurlijke boete)? En met welke feitcode dan wel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Antwoorden (1)

De vraag is me niet geheel duidelijk. Als je bedoelt, wat er kan gebeuren met degene die ondanks geslotenverklaring zo'n weg inrijdt, dan is dat het volgende.

Handelen in strijd met geslotenverklaring door een weg in te rijden waarvoor bord C1 (wit bord met rode rand) levert feitcode R 550 a of R550b op.

R550a als het 'wegen algemeen' betreft. (Boete voor automobilisten (2012) eur 85.-, voor (bijv.) een fietser eur 55.-.

Als (C1) geplaatst is voor een "weg(gedeelte) bestemd voor aangewezen categorie(ën) voertuigen (doelgroepstroken)" dan wordt feitcode R550b meegegeven, de "feit(code) bedoeld voor specifieke banen zoals vrachtautobaan/ taxibaan bord C1 bord C2"
Boete is dan een stuk hoger. Voor automobilisten (2012) eur 120.-., voor een fietser eur 80.-.

Dit zijn "Mulderzaken".
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt. Wij zijn actief in de ANPR branche en wilen kentekenregistratie camera's plaatsen in een zone met een geslotenverklaring. Het is de bedoeling dat de beboetingen voor de overtreders die met de camera geregistreerd zijn zullen vallen onder bestuurlijke boetes (OM-afdoening) en niet strafbeschikking bv. Vallen de bovenstaande feitcodes hier onder?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het punt met de bestuurlijke boetes is het volgende:
Deze mogelijkheid is zeer nieuw. Gemeenten kunnen dit toepassen sinds 1 jan. 2012, het wordt nu door 2 gemeenten ingezet voor kleine milieu delicten (honden poep waar het niet mag, vuilnis bak wegzetten op verkeerde plek of datum etc.), echter er zijn mogelijkheden (dat onderzoeken we nu nog) dat het ook voor geslotenverklaring zou kunnen gelden, als we dit bevestigd hebben dan is het wel zo dat de beschikking gewoon is in te leveren bij het CJIB, en dat de gehele vergoeding ten gunste komt van de gemeente kas (waar het hoort naar mijn mening, deze heeft de investering gedaan in het handhavingsmiddel). Het CJIB houdt alleen de EUR X,00 admin kosten achter.
Computoon
10 jaar geleden
Het antwoord dat ik gaf, is afgeleid uit de "Tekstenbundel voor
misdrijven, overtredingen en Muldergedragingen", die met de zoekterm 'Feitenboekje 2013' te vinden is op internet. Bij de overtreding staat (uitsluitend) de letter 'm', die de betekenis heeft: "dit betreft de Mulderfeiten. Deze feiten worden overeenkomstig de Wet administratiefrechtelijke handhaving
verkeersvoorschriften (Wet Mulder) afgehandeld."
Een aantal andere hebben een 'p' meegekregen: "dit betreft de politiestrafbeschikkingsfeiten/politietransigabele feiten. Deze feiten worden overeenkomstig het Besluit OM-afdoening/Transactiebesluit 1994 afgehandeld."
En weer andere een asterisk: "dit betreft de OM-feiten. (...)." Wie nu een Mulder-overtreding begaat, krijgt een bestuurlijke boete. De Officier van Justitie (OvJ) geldt als bestuursorgaan en heeft het recht van parate executie. Wie niet betaalt zal hierdoor via een deurwaarder met executiemaatregelen worden geconfronteerd. Niet op tijd betalen kan er ook toe leiden dat de boete(s) hoger worden. De regeling die je hierboven beschrijft, ken ik niet (ik ben geen jurist). Maar R550 a en R550b zijn feitcodes die vallen onder "Mulder" (= Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wahv), ook wel de Wet Mulder genoemd). Deze leiden dus tot een bestuurlijke boete, voor de overtreder herkenbaar aan de letter "M" op de toegestuurde beschikking. Mulder-zaken 'vallen' niet onder het OM. Dit betekent dat voor het inrijden van een weg met geslotenverklaring niet het Wetboek van Strafrecht en -Strafvordering van toepassing is, maar de Algemene wet bestuursrecht, naast de Wegenverkeerswet en het Reglement verkeersregels en verkeerstekens