Hoe heet het in jargon, dat het rechtszaak een alleruiterste termijn voor indiening kent?

Als een stuk dus ná dit tijdstip bij de rechtbank wordt ingeleverd, is het niet meer geldig. Dat kan ernstige gevolgen hebben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Gewoon: uiterste termijn van indiening. Als een stuk te laat is ontvangen heet dat: buiten de termijn ingediend (of ontvangen). Een oubollige term is: een tardief ingediend stuk. Dat betekent gewoon: te laat.
Of een stuk te laat is moet je altijd bekijken. Mogelijk is er sprake van een 'verschoonbare termijnoverschrijding'. Bijvoorbeeld als de uitnodiging voor de zitting je (buiten je schuld) veel te laat heeft bereikt, of als je een hartaanval kreeg op weg naar de brievenbus. De rechter beoordeelt of de redenen die je aanvoert goed genoeg zijn. Bedenk daarbij dat hij alle smoezen al eens heeft gehoord, dus je moet wel een stevig verhaal hebben.
De gevolgen van het te laat indienen van een stuk kunnen inderdaad ernstig zijn. Voor de rechter bestaat het dan gewoon niet.
teusvh
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat heet kennelijk niet ontvankelijk.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zo heet het als de termijn reeds verstreken is. De term voor de deadline voor het indienen is wettelijke beroepstermijn.