Als ik officiele documenten moet ondertekenen moet ik ook de plaatsnaam invullen, wat is de waarde van het invullen van de plaatsnaam?

11 jaar geleden
in: Wetgeving
25.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is dat een overblijfsel van vroeger, toen het juridisch nog wel veel kon uitmaken waar een contract of zo ondertekend was (bijv. toen elke gemeente of provincie andere regels had).

Het beste antwoord

Geen enkele. Door te ondertekenen verklaren partijen een overeenkomst te hebben. Waar deze getekend is, is niet van belang (zie ook de bron). De datum kan wel van belang zijn omdat deze kan bepalen op welk moment de overeenkomst van kracht wordt (als bijvoorbeeld in de overeenkomst iets vermeld wordt in de vorm "ingaande op het moment van ondertekening" o.i.d.). Als in de overeenkomst zelf echter een datum wordt vermeld lijkt het mij dat een datum ook niet relevant is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk is de datum relevant, als de een zegt dat jij het getekend hebt maar jij hebt dat niet, kan een datum EN plaatsnaam helpen te bewijzen/ontkrachten.

Andere antwoorden (1)

Het hangt er van af wat je tekent.

Voor wat betreft de plaats een voorbeeld:
Doe je geboorteaangifte van je kind dat in Amsterdam is geboren en staat er op de geboorteakte: Opgemaakt te Utrecht, dan is de akte nietig, omdat de ambtenaar van de burgerlijke stand geen akte kan verlijden van een gebeurtenis buiten zijn rechtsgebied.

En voor de datum een voorbeeld:
Teken je een arbeidsovereenkomst op 15-08-2013 voor het minimumloon van bruto € 1.469,40, terwijl per 01-07-2013 het minimumloon was gestegen, dan heb je toch recht op het hogere loon, eventueel met terugwerkende kracht tot aan de datum van ondertekening.