Fout bezorgde bank bouwmarkt zelf uit etagewoning (3 hoog) via trappen naar de bezorgdienst brengen?

Ik heb onlangs een (zware) bank gekocht bij de Karwei. Op zaterdag hebben ze de verkeerde bank afgeleverd. Nu wil Karwei dat ik zelf deze zware bank vanuit mijn woning (flatwoning 3 hoog, past niet in de lift) naar beneden til als de bezorgdienst de bank komt ophalen. De verkeerd bezorgde bank was naar boven gebracht mbv 2 Karwei medewerkers, na heel veel gedoe. Nu verwachten ze dat ik de verkeerde bank zelf weer naar beneden sjouw (en de juiste bank ook weer naar boven). Is dit wel de bedoeling?

Op hun site staat dat de bezorging tot aan de voordeur op de begane grond is..betekend dit dat ze bij etagewoningen het product gewoon buiten de portiek kunnen dumpen? En temeer daar het fout bezorgde product mbv 2 karwei medewerkers wel naar boven is gebracht (omdat karwei natuurlijk ook niet wilde dat de bank buiten zou overnachten..), moet ik nu wel mijn rug gaan breken om de bank van 3 hoog naar beneden te krijgen?

Als ik de bestelling wil annuleren, dan wordt mij mede gedeeld dat dit niet mogelijk is, aangezien het product niet uit de winkel gekocht is, maar via de leverancier besteld..klopt het dat als ik een product bij een bouwmarkt koop, en het via de leverancier thuisgestuurd wordt, ik de aankoop niet meer kan annuleren??

Alvast hartelijk dank voor uw advies/tips!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Bezorgen gebeurd vrijwel altijd op de begane grond, tot aan de voordeur. Dat is normaal. En als je iets gekocht hebt is de koop bindend, tenzij het koop op afstand was. Dus als je het vanuit huis besteld hebt kun je de koop binnen een bepaald aantal dagen annuleren.
Hoe de winkelier er aan komt doet niet ter zake.
Ik ben bang dat je de juiste bank niet kunt weigeren, maar het zou wel aardig zijn als ze de fout geleverde komen ophalen.
Ze zijn NIET verplicht hem van boven te halen, maar omdat ze een fout hebben gemaakt zou het wel netjes zijn.
Dat zij hem naar boven hebben gebracht zegt overigens niets, dat was aardig maar waren ze niet toe verplicht. En ik denk eerlijk gezegd dat als je niet erg vriendelijk bent ze het niet nog een keer doen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies zoals het werkt. + Zo stond ik een x-aantal jaar geleden beteuterd op de stoep van mijn studentenhuis te kijken naar het bouwpakket voor een zware kledingkast dat "tot aan de voordeur" bezorgd werd. Dat dat niet de deur van mijn kamer was, daar hadden ze geen boodschap aan...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat in deze niet om een bezorging maar om omwisselen van een product door een fout van de verkoper.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat had de koper dan toch ook beneden al kunnen constateren? Ik kan me niet voorstellen dat banken in een grote doos geleverd worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je gaat er aan voorbij dat de bank in eerste instantie pas in het huis (boven dus) is geaccepteerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Theo: de meeste bezorgers kennende moet je ze echt live overhalen om een bank naar boven te brengen, dat doen ze heus niet als je door de intercom roept dat de deur open is en ze kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@C4th, de bank was door de bezorger in de portiek gedumpt. Een onderdeel van de bank was in de juiste kleur (anthrasiet), het andere (grootste) deel niet (grijs)..maar ze waren beiden in plastic en karton verpakt waardoor het verschil niet direct te zien was en op het briefje vd leverancier stond dat het anthrasiet was. Pas bij nadere inspectie erachter gekomen dat het de verkeerde kleur was. Karwei gebeld: het was zaterdag, de verkeerde bestelling kon pas de week erop afgehaald worden. Bank stond nog altijd in de portiek. Karwei suggereerde we de verkeerde bank zelf naar boven in de woning brachten (onmogelijk met zn 2-en), en anders zelf voor tijdelijke stalling zorgden.. Pas nadat wij duidelijk maakten dat het Hun fout was en zij dus met een oplossing moesten komen hebben ze 2 mannen gestuurd om ons te helpen de bank in de woning te tillen. Nu willen ze echter dat wij de verkeerde bank zelf weer naar beneden in de portiek sjouwen als de leverancier de bank komt omwisselen (gelukkig helpt gravity in dit geval..), en ook de juiste weer zelf naar boven. Met een beetje geluk is dit op dezelfde dag, zodat we niet nog meer dagen eraan kwijt zijn..maar dit kan Karwei evenmin garanderen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus de situatie was heel anders dan je in eerste instantie vertelde. Dat is lekker antwoord geven dan...
Dat bezorgen maar tot de voordeur op de begane grond is komt wel vaker voor maar is hier niet van toepassing.

Karwei heeft de fout gemaakt door een verkeerde bank af te leveren, de kosten voor het omwisselen van de bank zijn dan ook volledig voor de leverancier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bezorgen is vaak zonder extra kosten tot de voordeur. De vraag gaat over het naar beneden brengen van de bank en daar ga je niet op in. De kosten worden wel vergoed maar nu is de vraag of de klant recht heeft op het naar beneden brengen van de bank.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist wel. De kosten van het omwisselen zijn volledig voor Karwei, dus ook het naar beneden en naar boven brengen van de nieuwe bank. Zij zijn dus verplicht om een verhuislift in te huren om de bank naar boven te brengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar als het brengen niet inhoudt dat je het tot de derde verdieping brengt houdt dat ook niet in dat je het dan moet ophalen.