Wanneer ben je officieel volwassen?

Is het nou 21 of 23 jaar? Ook hoorde ik dat de volwassen leeftijd omhoog zou gaan, is dat waar?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
53.6K
Antoni
5 jaar geleden
Wat heb je dan precies gehoord over het verhogen van die leeftijd?

Antwoorden (2)

Je bent meerderjarig als je 18 jaar bent geworden. Maar wanneer je (ooit) volwassen zult zijn is niet te voorspellen.

Ouders hebben een onderhoudsplicht voor hun kinderen tot die 21 jaar zijn.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Waarbij het nog van belang is te weten dat meerderjarig zijn betekent dat je door de wet wordt beschouwd als volwassene. Terwijl ik met mijn volgende zin het volwassen zijn bedoel in de betekenis van in staat zijn geheel zelfstandig je weg door het leven te gaan.
----
Wel is het zo een rechter door het adolescentenstrafrecht het jeugdstrafrecht ook toepassen op jongvolwassenen tot 23 jaar.

Het adolescentenstrafrecht is geen aparte, nieuwe vorm van strafrecht. Het biedt meer mogelijkheden om bij het straffen van adolescenten (16 tot 23 jarigen) rekening te houden met hun ontwikkelingsfase. Met de invoering van het adolescentenstrafrecht sluiten het jeugdstrafrecht en het volwassenenstrafrecht (commune strafrecht) beter op elkaar aan. Dit draagt bij aan een effectievere strafrechtelijke aanpak van 16 tot 23 jarigen.

Ook is de grens tussen beiden typen strafrecht flexibeler door het adolescentenstrafrecht. Zo kan de rechter ervoor kiezen om voor jongeren van 16 en 17 jaar het commune strafrecht toe te passen. En voor jongvolwassenen tot 23 jaar kan de rechter ervoor kiezen om het jeugdstrafrecht toe te passen. Hierbij gaat de rechter uit van de leeftijd waarop jongeren en jongvolwassenen het delict plegen.
Toegevoegd op 12 juni 2018 13:18: bron, tekst
Amadea
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Tot 23jaar val je toch onder de jeugdwet? Laatst had iemand van 21 jeugddetentie gekregen.
Amadea
5 jaar geleden
Nee. De Jeugdwet regelt de verantwoordelijkheid voor preventie, ondersteuning, hulp en zorg aan kinderen en jongeren tot 18 jaar.
De wet noemt 18jaar meerderjarig. Dat zijn zij die de leeftijd van achttien jaren hebben bereikt. Er zijn uitzonderingen zoals trouwen voor het bereiken van 18jaar of een geregistreerd partnerschap zijn aangegaan of een meerderjarigheidsverklaring hebben.
Niet alle Nederlandse wetten zijn van toepassing op personen vanaf 18jaar. Er zijn nog verschillende wetten voor jongvolwassenen van verschillende leeftijden. Speciaal voor jongvolwassenen vanaf 18 tot 25 jaar. Deze wetten hebben niets met het strafrecht te maken, maar bepalen wanneer en hoe oud de jong volwassene moet zijn om voor bepaalde uitkeringen of hulp vanuit de gemeente in aanmerking te komen. Zo ook bijvoorbeeld de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag.
Het Besluit ten uitvoerlegging jeugdstrafrecht 1994 is maar een klein onderdeel van de wetgeving die bestemd is voor jongvolwassenen en kent uitzonderingen en een stappenplan voor de toepassing hiervan als de verdachte de leeftijd heeft tussen 18 en 23 jaar heeft.

Een jongere die onder de Jeugdwet valt kan nadat de leeftijd van 18 jaar is bereikt, doorstromen via de zogenaamde 'doorloopregeling'. Deze regeling is overgenomen in de Jeugdwet en houdt in dat jongeren onder bepaalde voorwaarden ook na hun 18e bij dezelfde zorgaanbieder zorg mogen ontvangen, soms wel tot hun 23ste jaar.
Er is inderdaad veel discussie of het begrip jongvolwassene tussen de 18 en 23jaar opgetrokken moet worden naar 25jaar. Maar zover is het nog niet.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dus eigenlijk ben je op je 23ste echt volwassen. En hoor je van je 16de t/m 22ste bij de groep jeugdigen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Meerderjarig is in Nederland de term die gebruikt wordt in het Burgerlijk Wetboek, artikel 233 en geldt de kalenderleeftijd van 18jaar.
Kijk in deze leeftijdsladder wat je bv vanaf je zestiende allemaal mag, ipv alleen maar kranten bezorgen. Op je achttiende verjaardag mag je plotseling alles wat iedere volwassene mag maar financieel/bij een uitkering bv, zijn er nog grenzen.
https://www.kinderrechten.nl/jeugd/leeftijdsladder/?age=16-jaar
Adolescentenstrafrecht is geen aparte wet, het betekent dat de rechter de mogelijkheid heeft om het jeugdstrafrecht toe te passen bij een persoon die eigenlijk volgens het volwassenenstrafrecht berecht zou moeten worden. Volwassen is de biologische term voor een persoon die lichamelijk volgroeid is. Wassen is een andere term voor groeien. (Wassende maan, het wassend graan). Dat proces is bij het grootste gedeelte van de Nederlandse bevolking rondom het 23ste jaar voltooid.
Uit onderzoeken blijkt dat dat proces de laatste jaren vertraagt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb nog een mooi antwoord gevonden van 25 maart 2013 van @Pelle over het verschil tussen minderjarig en volwassen
https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/vraag/418281/verschil-tussen-meerderjarig-volwassen/