Beland je als bejaarde minder snel in de gevangenis dan wanneer je een jong persoon bent?

Beland je als bejaarde minder snel in de gevangenis dan wanneer je een jong persoon bent van bijv. 20?

Ik had een keer gehoord dat als je bijvoorbeeld 80 bent en je pleegt een misdaad dat de kans groter is dat je niet of minder straf (geen gevangenisstraf bijvoorbeeld) krijgt dan wanneer je precies het zelfde doet als wanneer je bijvoorbeeld 20 bent. Maar is dit ook echt zo? En zo ja. Waar ligt dit aan?

Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
SimonV
een jaar geleden
Dat lijkt wel het geval, althans in Amerika.
Rechters geven oudere overtreders een "seniorenkorting" als het gaat om gevangenisstraf:
https://people.howstuffworks.com/are-elderly-criminals-punished-differently-than-younger-offenders.htm
jc54
een jaar geleden
De vraag gaat niet over Amerika.
SimonV
een jaar geleden
De argumenten zijn hetzelfde. Het doorbrengen in de gevangenis kan voor oudere delinquenten als moeilijker worden ervaren.
LeonardN
10 maanden geleden
@jc54
"De vraag gaat niet over Amerika."
Er wordt niet gespecificeerd over welke locatie de vraag gaat. Daarnaast is het een reactie en noemt SimonV dat het dus specifiek gaat over Amerika. Maar het artikel laat dus zien dat er weldegelijk sprake is van ongelijke behandeling. Of dat discriminatie is, is wellicht de vraag, de omstandigheden zijn natuurlijk ook anders. Voor jeugdigen is er zelfs een speciaal juridisch systeem. Ook discriminatie?
Ook man/vrouw verschil straf is een leuke om eens in te kijken. De vraag is dus steeds verder te snijden: Beland je als bejaarde minder snel in de gevangenis dan wanneer je een jong persoon bent?
Ja. Bejaarden lijken minder criminaliteit te plegen. Beland je als bejaarde ... GEGEVEN dezelfde gepleegde misdaad?
Ja. Met bejaarden zal vaker rekening gehouden moeten worden met ziekte. Beland je als bejaarde ... gegeven dezelfde gepleegde misdaad en gegeven dat beide gezond zijn?

Het beste antwoord

Ja, want hoogbejaarde personen hebben vaker medische redenen waarom zij een verblijf in een gevangenis niet aankunnen.
.
Aanvulling.
Het toeval wil dat ik vandaag in het gevangenismuseum op bezoek ben. Daar kom ik onderstaande grafiek tegen.
Dat zegt natuurlijk niet alles, maar ik vindt het wel een mooie aanvulling.
Toegevoegd op 23 april 2023 11:41: tekst
Plaatje bij antwoord
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Ja, dat denk ik ook. Maar heb je ook onderbouwing/link?
jc54
een jaar geleden
Dat zijn dan uitzonderingen, maar geen algemene regel.
Inekez1
een jaar geleden
Als een bejaarde zijn hele leven zich keurig heeft gedragen en pas op hoge leeftijd crimineel gedrag gaat vertonen, dan is de kans groot dat er een medische (psychische) oorzaak is voor die gedragsverandering. De persoon is dan verminderd toerekeningsvatbaar en wordt daarom niet of lager gestraft dan iemand die wel volledig toerekeningsvatbaar is. Gevangenisstraf is niet alleen een straf, maar ook een middel om te proberen herhaling van strafbare feiten in de toekomst te voorkomen. Als je bij oudere en/of kwetsbare mensen die herhaling kunt voorkomen door behandeling of door opname in een andere woonvorm dan gevangenis, wordt dat doel ook bereikt en dan wordt daar in eerste instantie voor gekozen. Dat geldt voor mensen van alle leeftijden.
LeonardN
10 maanden geleden
De grafiek die je toevoegt is juist contraproductief, gegeven hoe jij de vraag interpreteert*
Wat jou grafiek laat zien is dat er idd. minder bejaarden dan jongeren in de gevangenis zitten. Dat komt maar minimaal voort uit het feit dat bejaarden een lagere straf krijgen, maar bijna volledig omdat
1. Bejaarden minder misdaden plegen. (zit overigens een stijging in)
2. Er minder bejaarden zijn dan jongeren (zelfs de tekst bij de grafiek legt hier iets over uit dmv vergrijzing) *Let op, imo is je interpretatie juist, maar dan is de grafiek bijvoegen dus zo misleidend.
Als je de vraag niet interpreteert, en je dus deze vraag-antwoordcombi krijgt:
V: Beland je als bejaarde minder snel in de gevangenis dan wanneer je een jong persoon bent?
A: Ja, aangezien bejaarden minder misdaden plegen en er minder bejaarden zijn.
Dan zou je grafiek een prima toevoeging zijn.
De grafiek zou grofweg hetzelfde zijn als bejaarden een 10% hogere straf zouden krijgen dan jongeren.

Andere antwoorden (2)

Nee. dat zou discriminatie op leeftijd zijn, en dat mag niet.
jc54
een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
Nee, geen leeftijdsdiscriminatie. De rechter kijkt ook naar iemands mentale en lichamelijke toestand en weerstand. Die is doorgaans anders bij een bejaarde dan bij een jongere.
LeonardN
10 maanden geleden
-min
Dat is sowieso incorrect argumentatie.
Dat iets niet mag betekent niet dat iets niet gebeurt. De volgende redenatie is ook onjuist: Vraag:
Zijn er mensen die expres weleens iets niet betalen in de supermarkt, waar ze wel voor moeten betalen?
Antwoord:
Nee, dat is diefstal en dat mag niet.
Er is geen direct verband tussen leeftijd en de kans om in de gevangenis te belanden. Het hangt af van de aard van het misdrijf en de omstandigheden. Oudere mensen kunnen echter wel vaker worden vrijgelaten vanwege hun gezondheid en leeftijd.
10 maanden geleden