Kan ik deze schade op op iets of iemand verhalen?

Ik heb een ongeluk gehad met mijn auto, ik reed op een snelweg en daar lag een asfalt kleurige baksteen van een groot betonbedrijf. Ik ben daar overheen gereden, en mijn band is hierbij lek geraakt, en mijn velg is rondom door gescheurd en doormidden gebroken. Verder zijn mijn remklauwen kapot en is er een hoek uit mijn remschijf. Ik ben slingerend over de weg tot stilstand gekomen, en een derde persoon heeft bij de politie melding gemaakt van een ongeval. De politie was snel ter plaatse en gaf ook aan dat ze dit nog nooit gezien hadden, en ga ven de tip om het beton bedrijf te bellen.

Eenmaal thuis, heb ik het betonbedrijf gebeld. echter zij zeggen dat een particulier die stenen ook kan kopen en dat zij met vrachtauto's, rijden die afgedekt zijn. Ik ben wa verzekerd en de verzekering wil niet betalen. Mijn auto staat bij de garage en heeft 980 euro schade. Nu vroeg ik mij af of ik alsnog ergens mijn geld kan krijgen. Ik heb politie rapporten bij de hand, daarop staat ook dat de baksteen nauwelijks zichtbaar is, en het zicht geblokkeerd werd door een vrachtauto. Hartelijk dank!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik heb ooit gehoord, dat je met dit soort dingen Rijkswaterstaat aansprakelijk kan stellen, maar helemaal zeker ben ik er niet van. Misschien dat je zou kunnen informeren bij je verzekeringsmaatschappij?

Het beste antwoord

In dit geval is er moeilijk iemand aansprakelijk te stellen.
Je kan een advertentie plaatsen met een oproep voor getuigen die de betreffende steen op de weg hebben zien vallen. Maar is een kleine kans dat je daar reactie op krijgt.
Je kunt ook nagaan of er nalatigheid in het spel is van rijkswaterstaat. Als ze een melding hebben gehad dat er een steen was gesignaleerd op de snelweg, en ze hebben daar niet adequaat naar gehandeld, kunnen zij aansprakelijk worden gesteld voor nalatigheid.
Ik denk dat de beste kans is; het waarborgfonds. Als je kan aantonen dat de schade niet door eigen toedoen c.q. nalatigheid is veroorzaakt en dat u aan kunt tonen dat het door deze situatie veroorzaakt is (politie rapport, getuigen), zou je en kans kunnen maken de schade gedeeltelijk of geheel vergoed te krijgen.
Wellicht het proberen waard. Voor juridisch advies kun je altijd een juridisch advies bureau bellen.
Succes