Boete van de politie

Als je een boete hebt gekregen wanneer kun je die dan thuis verwachten? En betalen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Meestal na ongeveer 4 a 6 weken, dan moet je hem vaak binnen 6 weken betalen, dan volgt 1e aanmaning, 2 aanmaning, allebeide met een verhoging en dan een incasso
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over het algemeen binnen de redelijke termijn van enkele weken. Binnen de wet verjaart de overtreding pas als je naar ik meen 5 jaar nog steeds geen acceptgiro hebt ontvangen. Binnen die termijn heb je wettelijk geen poot om te staan.
Een advies voor het geval het toch veel langer duurt.
Zelf heb ik ooit een bon voor foutparkeren ontvangen. Op zich klopte dit wel, alleen wachtte ik maar op de accept, kwam uiteindelijk na ruim 8 maanden. Ik heb toen bezwaar gemaakt met (ongeveer) deze regel:

Ik maak bezwaar tegen de mij opgelegde schikking, omdat de periode tussen de begane overtreding en het ontvangen van de acceptgiro dermate lang is dat ik me de overtreding niet goed meer kan herinneren en me hierdoor geschaadt voel in mijn verweer.

Na ongeveer 2 weken kreeg ik al bericht in de bus dat mijn boete me onterecht was opgelegd en hierdoor was geseponeerd.

Misschien heb je hier iets aan mocht het ook veel langer duren eer je de accept krijgt. Je kunt het dan doen onder het motto: Nee heb je, ja kun je krijgen, want nogmaals, binnen 5 jaar heb je er wettelijk gezien helemaal niets aan, alleen zijn sommigen hier wat gevoelig voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De richtlijnen voor het ontvangen en betalen van een door justitie opgelegde geldboete;

- Acceptgiro gemiddeld binnen 3 weken (vanaf moment van overtreding) te verwachten.

- Betaling dient te geschieden binnen 6 weken na dagtekening van de acceptgiro.

**De uiterste betaaldatum staat overigens vermeld op de acceptgiro, danwel op de bijbehorende brief.**