in hoeverre is een opname van een ip beveiligingscamera rechtsgeldig als bewijslast in een strafzaak?

Stel ik schaf een aantal ip camera's aan voor het bewaken van mijn huis en ik film een boef die met mijn spullen uit mijn huis komt lopen. In hoeverre is dit rechtsgeldig bewijs in een strafzaak tegen deze boef?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Het beste antwoord

Hele goede vraag want het is allemaal niet zo simpel als het lijkt. De rechter moet [ook na onderzoek en pleidooi van de verdediging] overtuigt zijn van de correctheid & legitimiteit van de beelden. Er zijn een flink aantal factoren die daaraan afbraak kunnen doen.
Denk aan te korrelige beelden, verkeerde hoek waardoor het niet duidelijk genoeg is, te weinig licht etc. Maar ook de tijd die niet correct ingesteld staat. Of als jouw camera dingen filmt die niet mogen [openbare straat bv, of de slaapkamer van je buurvrouw].
Als je echt rechtsgeldige bewakingsbeelden nodig hebt moet je je laten voorlichten.
Gelukkig bekennen de meeste 'boeven' als ze met beeld materiaal geconfronteerd worden, dus dan hebben de beelden wel resultaat maar hoeven verder niet gebruikt te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De rechter is vrij in het beoordelen van bewijs.
Dat er wel eens wat te doen is over illegale opnamen is omdat de politie slechts die opsporingsmiddelen mag gebruiken die wettelijk zijn toegestaan. Door de politie onwettig verkregen bewijsmiddelen worden uitgesloten.
Dat je opnamen maakt in je eigen huis is volkomen wettig.
teusvh