als je een copyright hebt in nederland, geldt dit dan ook voor een land als australië?

Mijn vraag is:

- Als ik een copyright heb op een bepaald t shirt in nederland, iemand in australië koopt ik nederland deze shirts en verkoopt ze in australië, ben ik dan beschermd?

Toegevoegd na 33 seconden:
Koopt ik > koopt in*

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Een octrooi is geldig voor een bepaald land. Men kan ermee voorkomen dat anderen uw product op de markt brengen. Een octrooi is niet goedkoop enn dat is, naast een kostenoverweging, vooral een afweging over toekomstige winst.
'Octrooien' en 'patenten' zijn synoniemen. Er is geen inhoudelijk verschil tussen beide termen. In de Nederlandse wet- en regelgeving wordt de term 'octrooi' gehanteerd.
Zie: Modelrecht in de wereld uitgegeven door de Rijksdienst voor ondernemend Nederland
Een internationaal model biedt u bescherming in een groot aantal landen in de wereld. Het gaat dan om die landen die zijn aangesloten bij de Overeenkomst van 's Gravenhage uit 1925. U hoeft voor inschrijving van een internationaal model geen Benelux inschrijving te hebben. Iets dat bij het registreren van een internationaal merk wel vereiste is.
Inmiddels zijn 43 lidstaten aangesloten bij deze Overeenkomst, waaronder de Benelux. Een internationaal model is eigenlijk een bundel van nationale modellen. De bescherming van uw model valt dan ook onder het nationale recht van de door u aangewezen landen.
Het deponeren van een internationaal model verloopt via de World Intellectual Property Organization (WIPO ). U kunt bescherming aanvragen in alle aangesloten landen, maar ook kiezen voor een aantal van deze landen.
Het copyright geldt alleen voor het land waar je voor gekozen hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Copyright is in de basis universeel en hoeft niet aangemeld of toegekend te worden zoals patenten.
Er zijn echter subtiele verschillen per land. Ook zijn er landen waar copyright in de praktijk niet/nauwelijks wordt beschermd (China is van oudsher berucht).

Overigens; het doorverkopen van t-shirts lijkt me toegestaan obv copyright; namaken echter niet.
tinus1969
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969, Octrooi en patent zijn synoniemen. Er is geen inhoudelijk verschil, in de Nederlandse wet- en regelgeving wordt de term ‘octrooi’ gehanteerd.
tinus1969
8 jaar geleden
@JoanDArc maar copyright is geen van beide, het is fundamenteel anders dan octrooi/patent. Copyright ontstaat door 'van rechtswege', hoef je verder niets meer voor te doen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Auteursrecht
erotisi
8 jaar geleden
De vraag is dus wat heeft hij?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus, ik ben geheel op de hoogte. Ik schreef het alleen erbij, anders komt daar weer een misverstand over. Denkt men dat het octrooi en patent twee verschillende begrippen.
Mijn antwoord gaat duidelijk over octrooi. Mijn laatste zin van mijn antwoord is extra, alleen omdat Ferrari vraagt of een copyright in Nederland ook voor een ander land geldt bv Australië.
Als de T-shirts in Nederland zijn gekocht in de handel, met inachtneming van het copyright, kun je verder niets beginnen; maar wat is je probleem, je hebt aan de verkoop in Nederland immers je royalties al gehad. De verkoop in Australie is een verkoop van tweedehands T-shirts! (althans, uit een juridisch oogpunt gezien). heel anders zou de zaak liggen als iemand uit Australie jouw T-shirts namaakt, maar daar vraag je blijkbaar niet naar.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens is copyright veelal een nationale zaak, omdat het afdwingen ervan in het buitenland (a) duur en (b) een hachelijke zaak is. het zou niet zo moeten zijn, maar veel rechters zijn geneigd de regels van hun eigen land zo te interpreteren dat de inwoners van dat betreffende land beschermd worden.
En een Nederlands copyright geldt zeker niet ' automatisch' in het buitenland, inclusief Australie.