Mag je gekleed als piloot of scheepvaart kapitein over straat gaan, terwijl je dat beroep niet hebt?

Ik meen wel te weten dat het niet toegestaan is om als politieagent verkleed over straat te gaan.

Ben overigens zelf geen verkleedpartij van plan, maar vroeg me dit gewoon af omdat ik soms zie dat schippers van plezierjachten er soms lol in schijnen te hebben om zich als kapitein, compleet met pet, te kleden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Van mij mogen ze hoor, maar ben gewoon nieuwsgierig of het ook wettelijk mag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Het beste antwoord

Het politiebeeldmerk is inderdaad zwaar beschermd maar dat je een uniform als kapitein of piloot zomaar mag dragen valt wel degelijk onder "economisch delikt".
Wat is het geval? In de Wet op de Beroepenbescherming staan een aantal beroepen waar je je niet voor mag uitgeven als je daarvoor niet geleerd hebt: dat zijn:
piloot, gasfitter, kapitein, electricien, chirurg, veearts, gewone dokter, treinmachinist, explosievenexpert en nog enkele, maar sinds kort is architekt uit de Wet verwijderd.
In de toelichting van de Beroepenbeschermingswet staat te lezen dat publiek in bepaalde situaties op een bevoegd vakman moet kunnen vertrouwen als zijn leven in gevaar kan komen - en dat geldt dus wel degelijk óók in burger (!) zo heeft de Hoge Raad al wat vaker beslist.
Zo herinner ik me een econoom van een Utrechts stroombedrijf die met zijn veiligheidsrapport meteen ƒ.20.000,- kon dokken, maar ook een professor meteorologie die geen kapiteinslicentie kon tonen en als "deskundige" direkt de rechtszaal werd uitgesmeten.
Naar mijn idee schiet de Wet overigens tekort. Vorige week overleed een meisje in een oldtimerauto na een vreemde manouvre van de bestuurder en achteraf bleken de schokbrekers totaal versleten te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij uniformen van politie agenten wordt gebruik gemaakt van beschermde beeldmerken. Die mag je niet zomaar dragen om te voorkomen dat er misbruik gemaakt kan worden van de bevoegdheden van een politieman.
Piloten en schippers hebben geen bevoegdheden en daarom is dit niet verboden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens een woordvoerder van het Nederlands Politie Instituut is het verboden om uniformen in bezit te hebben. Als je in zo'n uniform over straat gaat lopen riskeer je een celstraf van 3 maanden.
Over andere uniformen heb ik niets gevonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Conan :)