Werd de Zaanse verhoormethode bij meerdere verdachten toegepast?

Een verdachte is geen dader en alleen een dader kan het delict herbeleven. Dus werd de verhoormethode bij meerdere verdachten toegepast? Was dat toegestaan?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Wetgeving
tinus1969
2 jaar geleden
Het idee achter de Zaanse verhoormethode was blijkbaar, dat de politie 'zeker wist' dat de verdachte de dader was, maar dat de dader niet bekende. Dus er was geen logica om dit bij meerdere verdachten te doen.

Antwoorden (1)

Ja. De techniek werd in de jaren 90 vaak toegepast, maar is in Nederland sinds november 1996 verboden.
In 2019 verklaarde de advocaat van Jos B. die verdacht werd van de moord op Nicky Verstappen dat zijn cliënt door de politie zou zijn onderworpen aan een dergelijke verhoormethode.
De Zaanse verhoormethode was een verhoormethode bij justitiële zaken. De methode is vernoemd naar een politiebureau in Zaandam, waar in Nederland voor het eerst gebruik werd gemaakt van deze vorm van verhoor.
De methode werd gebruikt bij verdachten die langdurig werden verhoord maar bleven zwijgen. Bij de methode wordt de verdachte meerdere dagen intensief ondervraagd door twee of meer personen, gebruikmakend van verschillende verhoortechnieken, terwijl een communicatiedeskundige de verdachte vanuit de regiekamer in de gaten houdt en de verhooragenten attendeert op signalen bij de tegelijkertijd geobserveerde verdachte. De verdachte krijgt bijvoorbeeld indringende foto's te zien van het misdrijf, het slachtoffer of van zijn/haar eigen kinderen. Verder wordt duidelijk gemaakt dat langer zwijgen tot een gevangenisstraf leidt. Om de verdachte te laten spreken worden verder onder andere, soms gelogen, voordelen van bekennen en nadelen van het zwijgen opgesomd. Men vertelt de verdachte dat een moord de beste kan overkomen en dat bij bekentenis de gevangenisstraf maar kort voor hem zou zijn. Ook wordt een verdachte op verschillende manieren gemanipuleerd door opmerkingen over bedreiging van de partner en kinderen die pas zouden worden beschermd wanneer de verdachte een bekentenis zou afleggen. Daarnaast worden er kwetsende opmerkingen gemaakt over zowel de verdachte zelf, als de partner en kinderen van de verdachte.
.
Voor zover na te gaan werd deze methode niet bij zaken met meerdere verdachten toegepast.
SimonV
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
Ik denk dat de vrager bedoelt: meerdere verdachten bij 1 zaak waar maar 1 dader was.