Kan ik als burger een wetsvoorstel indienen en waar moet ik dat doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
4.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je maakt me nieuwsgierig.. Wat wil je ons verplichten/toelaten?
Snuffel
14 jaar geleden
Een verbod om konijnen in hun eentje als huisdier te houden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zou geen slecht idee zijn.

Het beste antwoord

Het burgerinitiatief biedt die mogelijkheid dat is een petitie waarvoor je 40.000 handtekeningen nodig hebt en daarmee kun je de kamer dan verplichten je voorstel op de agenda te zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja op de agenda, dan heb je het echter nog niet over een wetsvoorstel, hoewel het zeer indirect wel tot een wetsvoorstel kan leiden, daarom toch +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het burgerinitiatief zit zo boordevol beperkingen en valkuilen dat eigenlijk geen een initiatief tot behandeling komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Regenten houden nu eenmaal niet van concurrentie uit het vrije veld. Volgens mij houden regenten helemaal niet van het vrije veld, niet van burgers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kort maar krachtig

Andere antwoorden (5)

Dan moet je een tweedekamerlid aan zijn jas trekken en die gaat dan kamervragen stellen die tot doel hebben een wet aangepast te krijgen... Dat kan heel goed... Een vriend van me heeft een wet zo kunnen laten doen aanpassen... Het betrof een wet dat sportscholen bevoorrecht werden doordat een bedrijf maar één sportschool mag bedienen om een overeenkomst te maken ten aanzien van premie-korting van het ziekenfonds... Dat kreeg hij veranderd, en op begin januari 2011 is dat anders... Het duurt dus een hele lange tijd voordat wetten aangepast zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat kan niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
feitelijk: dit is het enige juiste antwoord...
Als burger direct gaat dit niet lukken, echter je kunt wel via een lobby of directe benadering Kamerleden benaderen en het via hun spelen. Daarnaast is er een manier om de tweede kamer te dingen hier over te spreken dat noemen ze burgerinitiatief, dit is bedoeld om een vraag in de kamer behandeld te krijgen, hier kan dan wetsvoorstel uit voorkomen. Echter hier heb je relatief veel handtekeningen voor nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De beste manier is om een directe ingang te zoeken bij de ministerraad, want daar komen de wetsvoorstellen vandaan.

Nou is de kans klein dat je daar zomaar binnenkomt, maar misschien lukt het je om via bijgaande link contact te zoeken met de minister(s) of kamerleden waar je denkt dat je succes zult hebben.

http://www.parlement.com/9291000/biof/02207?gclid=COX92u6YmJ8CFYsz3godlmRzLQ
itsme
14 jaar geleden
Via de tweede kamer en een eerder genoemde petitie van 40 000 handtekening kun je een der kamerleden aanzetten tot voorstel van de wetgeving.
Als het een hele goede wet is, zal dat VAST LUKKEN,
slechte wetten hebben we immers al meer dan genoeg.
Het zal echter je eigen drive zijn die bepaalt in hoeverre je in je opzet zult slagen, gevecht om een goede zaak ga je winnen als je er echt voor gaat.
Maar dan laat je je ook niet afschikken door hobbels.
Een andere methode is de meest geschikte minister proberen te boeien voor je wetsvoorstel.
Als hij/zij dat ook vindt, dan ben je in een keer een heel stuk verder.
Omdat deze mensen echter voortdurend bestookt worden door enthousiaste mensen met soms niet relevante plannen is je voorbereiding, samengevat in een kort EN GOED LEESBAAR CONCEPT HET MEEST DOELTREFFEND.
Dat nodigt meer uit de zaak door te nemen dan 5-20 kantjes gekrabbel met alle mitsen en maren.
Deze worden zelden doorgenomen.
Een concept met verwijzijng naar het onderliggend dossier
en gedegen onderbouwde stellingen zet meer zoden aan de dijk.
Heel veel succes.