Mag de school een telefoon van een leerling een week lang inhouden?

Wettelijk gezien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Het beste antwoord

Neen, dat mag niet zomaar. Het is een soort van stelen / afnemen.

De schoolregels kunnen nimmer boven de wet gelden. De wet geeft aan dat het verboden is spullen af te nemen welke niet in eigen eigendom is.

Ze kunnen natuurlijk wel spullen vorderen die illegaal zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

nee. Het is eigendom van de leerling, en de school heeft geen rechten eigendom van anderen te vorderen. Ze kunnen je de toegang tot het lokaal ontzeggen maar formeel mogen ze je spullen niet afnemen die gewoon legaal zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is het sowieso geen passende straf, iets vorderen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geheel met Jelle eens, je kan gewoon aangifte gaan doen. En dan hebben ze echt een probleem. Alleen, denk wel na over de gevolgen, de school kan je het knap moeilijk gaan maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De school zal toch wel een valide reden gehad hebben,om die telefoon af te pakken.Het is heus niet zo,dat men zegt:Hé, jij hebt een telefoon bij je,geef maar hier. Ik denk, dat de leerling er ondanks verschillende waarschuwingen er op één of andere manier mee in de weer is geweest.Dat de telefoon dan een week lang door de school in bewaring is genomen,is misschien niet legaal,maar wel begrijpelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag ik aannemen dat er een reden tot toe is geweest, maar om een week in te pikken vind ik te ver gaan, om welke reden dan ook. Het einde van de dag vind ik dan nog enigszins redelijk wanneer er verschillende waarschuwingen vooraf zijn gegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je blijft gewoon van de spullen van andere af. Wat de rede ook is. -1 omdat je geen antwoord geeft op de vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij een plus+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
telefoons horen gewoon niet in de klas. moreel gezien vind ik het een goede les voor de desbetreffende leerling en een waarschuwing voor de rest van de klas.
Ja, dat mag. Als het in de schoolregels zo omschreven staat. De leerling *hoeft* de telefoon niet in te leveren na het verzoek om hem af te geven, maar die moet de consequenties dan maar dragen die er dan volgen.
Als je naar de rechter gaat om dit aan te vechten, verlies je het.
escape
13 jaar geleden
Een school mag dreigen je tijdelijk of blijvend de toegang te ontzeggen (oftoewel: schorsen of van school af trappen) tenzij je je telefoon voor een week inlevert. Wat je dan doet is jouw keuze.

Er moet natuurlijk wel een goeie reden zijn om die foon in te nemen - bijvoorbeeld het verstoren van de les.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, in geen enkel geval mag een school dit doen. Dit is gewoon bijna diefstel. Een school is niet bevoegd zulke acties te ondernemen. Uiteraard mogen ze mobieltjes verbieden in school en er sancties op zetten, ookal zeggen ze dat je een week moet nakomen bij het laten zien van je telefoon, maar innemen is ten alle tijden buiten hun bevoegdheid.

Ik denk dat de enigste uitzondering is als de telefoon als wapen wordt gebruikt? In hoeverre dit überhaupt mogelijk is...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat mag niet , ze kunnen je wel verplichten je mobieltje uit te zetten tijdens de les uren , of zelfs in het school gebouw .