Kan ik ontslag nemen na de proefperiode?

mijn proeftijd is verstreken. ik heb een tijdelijk contract van 6 maanden. kan ik nog ontslag nemen of moet ik de 6 maanden afmaken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
7.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel van de onderstaande antwoorden zijn te kort door de bocht. Met een jaarcontract of 6 maanden contract of alle andere vormen van geen vast contract kan het zo zijn dat je NIET tussentijds mag opzeggen. Kijk dit na in je contract en je CAO. Mijn man wilde ook opzeggen na de proeftijd in een jaarcontract en dacht dat hij gewoon een maand opzegging had zoals bij een onbepaald of vast contract maar nee. Hij moest eigenlijk het hele jaar uitzitten. Het is uiteindelijk wel gelukt maar niet helemaal zoals het hoort omdat de werkgever hem wel liet gaan maar het is dus niet zo dat je altijd zo weg kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt Pelle,veel antwoorden zijn fout,alleen die van nielx is het juiste antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ikben het maar gedeeltelijk met je eens echt een medewerker kan altijd op zeggen . Behalve als dat heel duidelijk is omschreven dat dat niet mag , voor een project of in val periode en dat daar ook een vergoeding voor is afgesproken .maar dat een werkgever dat zegt ,zou kunnen maar de rechter beslist daar anders over , want de wet gaat voor ,een afspraak op papier of mondeling . Behalve voor heel speciaal goed omschreven projecten vaak met extra beloning .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@maria, iedereen kan ten aller tijden ontslag nemen. Wat er vervolgens gebeurt word niet gevraagt, dus ja, je kan ontslag nemen. Niets fouts aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je opzegtermijn ook je contractduur is KAN de werkgever moeilijk doen, het hoeft niet maar hij/zij staat gewoon in z'n recht. Het is dan gewoon niet 1 of 2 mnd opzegtermijn maar 6 of 12.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja natuurlijk kun je altijd ontslag nemen als je persé wil Rena,maar de consequenties die daaraan vast kunnen zitten zijn niet misselijk.

Het beste antwoord

Ja hoor je kunt ontslag nemen, na de proeftijd zit je wel met opzegtermijn, zoals in je contract staat. In je proeftijd heb je geen opzegtermijn, kun je van de een op de andere dag wegblijven, nu dus niet meer
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb in mijn CAO gekeken en ik kwam eruit;) bedankt iedereen.

Andere antwoorden (9)

Je kan ten aller tijden ontslag nemen. Ook je baas kan je ten aller tijden ontslaan. Maar het kan dus ja.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maakt niet uit. Ze kan ten aller tijden ontslag nemen. Of ze nog een "uitwerkperiode" heeft zal blijken voor haar, maar ze kan ten aller tijden ontslag nemen.
Je proeftijd is ook voor jou om te kijken of het is wat je wilt. Je kunt altijd je ontslag nemen, maar bedenk wel dat het moeilijk is om nu aan werk te komen en het makkelijker is om vanuit een baan te solliciteren, succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan. Alleen moet je dan wel de regels volgen ( cao afspraak en opzeg termijn) anders krijg je oa geen uitkering.of kan je werkgever vervelende stappen nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf ontslag nemen = geen uitkering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist Pepecruz, bij zelf ontslag nemen krijg je sowieso geen WW, of je nu de opzegtermijn in acht neemt of niet. Of er moeten wel HEULE dringende redenen/verzachtende omstandigheden zijn en je moet die kunnen bewijzen, maar dan krijg je nog een veel lagere uitkering. Daarbij: een contract voor onbepaalde tijd mag je meestal tussentijds helemaal niet opzeggen. Tenzij je CAO of contract anders zegt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jij met een goede reden komt waarbij je de samenwerkingsverband wilt stoppen, dan krijg je zeer zeker een uitkering. Uiteraard moeten dat goede argumenten zijn. Daar ga ik niet eens op in, Jullie 2 spreken jezelf behoorlijk tegen( ...'Of er moeten wel HEULE... en Lies: Tenzij je CAO.... ( precies wat ik dus zeg)!
. Lees eerst iemand's argument, denk dan na... en reageer dan pas met minnetjes!
ja je kan ontslag nemen na de proefperiode.
een proeftijd is voor werkgever zowel als werknemer de tijd dat er aan elkaar gesnuffeld wordt om te kijken of beide partijen elkaar bevallen, qua werk en houding.
aan het einde van de proeftijd kan iemand zeggen : toch maar niet en een werknemer mag dan inderdaad per direct opstappen.
het tijdelijke contract was al weer een stap vooruit en dat zal je dus even moeten opnemen met de directeur/hoofd HR of het gewoon verscheurd wordt of dat er iets anders mee moet gebeuren !? als je al aangeeft dat je weg wilt, is het niet waarschijnlijk dat je gedwongen zult worden de 6 maanden vol te moeten maken !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, je bent vrij om ontslag te nemen.
Let wel, je hebt vermoedelijk wel te maken met een opzeg termijn.
Deze kun je terugvinden in je arbeidsvoorwaarden/cao

Omgekeerd wordt het anders, jouw baas kan jou binnen die zes maand niet zomaar ontslaan, of hij moet er voor kiezen om jou door te willen betalen...........tenzij het natuurlijk ontslag op staande voet is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je ontslag neemt bedenk dan goed dat je geen uitkering krijgt. Mocht de 6 maanden vol maken en je werkgever verlengd je contract niet dan heb je een grotere kans daarop.
Als je verdere vragen hebt kun je ook naar een rechtswinkel gaan/bellen om even te horen hoe het precies in elkaar zit
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt ontslag nemen, maar je verspilt je recht op WW en het is niet verstandig in een tijd met veel werkloosheid.
11 jaar geleden
Het ligt aan de voorwaarden in de arbeidsovereenkomst en de CAO, indien die van toepassing is.

In beginsel zijn arbeidsovereenkomsten van een bepaalde tijd niet tussentijds opzegbaar, tenzij er schriftelijk andere afspraken over gemaakt zijn. (Zie artikel 667 lid 3 uit boek 7 van het burgerlijk wetboet). Deze afspraken kan je vinden in de overeenkomst. Indien er een CAO van toepassing is, kan het ook zo zijn dat daar iets over tussentijds opzeggen geregeld is.

Als er een tussentijdse opzegging mogelijk is, dan geldt er vaak een opzegtermijn.

Het staat je werkgever en jou vrij om met wederzijds goedvinden andere afspraken te maken. Maar als je werkgever niet mee wil werken, dan ben je gebonden aan de afspraken die op papier staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Het enige juiste antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist. Onbepaalde tijd = niet tussentijds opzegbaar, tenzij CAO of contract anders zegt. Weer eens zo'n vraag met opvallend veel onjuiste antwoorden. + dus.
Je kan gewoon ontslag nemen, maar er is ook soms een uitwerkperiode van 4 weken en dat is ook bij ons, maar als je dan niet komt opdagen, word je ook meteen ontslagen, maar ik denk dat dat niet positief zal zijn als je nieuwe werkgever een keer een belletje maakt naar je oude werkgever.