Is het nog illegaal om een pand te kraken in Nederland?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kraken van panden zijn in België en Nederland officieel verboden.
Lege panden zijn geen openbare plaatsen. Meestal staan lege panden onder hoeden van aannemers, bedrijven of opkopers die op ooit er gaan bouwen. Dus officieel is een pand kraken inbraak, het blijft eigendom van iemand. Ofwel wordt het gekocht ofwel niet maar dan is blijft dat officieel eigendom van de huidige eigenaar.

Het beste antwoord

Sinds 1 oktober 2010 is het kraken van een woning strafbaar. Dit is vastgelegd in de Wet kraken en leegstand. Ook het verblijf in een pand dat al vóór 1 oktober 2010 was gekraakt is strafbaar geworden.

Omdat kraken een strafbaar feit is geworden, kunnen eigenaren van een gekraakt pand aangifte doen bij de politie. Zij kunnen daarbij aangeven dat ze ontruiming van het pand wensen. Het Openbaar Ministerie (OM) en de politie besluiten vervolgens of het pand ontruimd wordt. Daarnaast blijft de mogelijkheid voor eigenaren bestaan om zelf langs civielrechtelijke weg ontruiming van het gekraakte pand te eisen.

Op het kraken van een pand staat een maximale gevangenisstraf van 1 jaar. Deze straf kan verhoogd worden met 1 jaar als sprake is van geweld. Deze straffen kunnen hiernaast met een derde worden verhoogd als het misdrijf door 2 of meer personen wordt gepleegd.

Omdat kraken niet tot meer leegstand moet leiden, krijgen gemeenten meer mogelijkheden om leegstand te bestrijden. Zij kunnen een leegstandsverordening vaststellen waarmee pandeigenaren verplicht kunnen worden leegstand bij de gemeente te melden. Hierna bespreken gemeente en eigenaar de plannen voor en de mogelijkheden van het pand. Mocht dat niet leiden tot het gebruik van het pand, dan kan de gemeente een huurder voordragen