De wet van welk land is van toepassing op het internet ?

Is dat de wet van het land waarin de computer van de gebruiker staat ?
Of het land waar de server staat ?

Of is het zelfs nog anders geregeld ?

Uitgaande van de gedachte dat de locatie van de computer van de gebruiker bepalend is, dan heeft een verkopende partij wel met heel veel verschillende wetten te doen. Je klant kan immers overal in de hele wereld zitten.

Uitgaande van de locatie van de server: als klant heb je vaak geen idee waar de server staat waar jij op dat moment contact mee hebt. Sterker nog, wanneer het om meerdere serverparken in verschillende landen gaat dan kan dat van seconde tot seconde wisselen.

Maar een site als The Piratebay, waarvan de server in een land staan waar hun activiteiten legaal zijn (stel dát), waarom mag die dan wel in Nederland geblokkeerd worden ?

Kan iemand orde scheppen in deze brei van wanneer de wet van welk land van toepassing is in een geschil ?

Alvast bedankt !

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij wordt geblokkeerd voor Nederlandse gebruikers omdat een Nederlandse rechter besloten heeft dat TPB illegaal is. Voor de rest van de wereld is er niks aan de hand. Als winkel heb je niks te maken met wetten van klanten uit andere landen, als die niet bij jou mogen kopen moeten die klanten zelf oppassen dat ze de wet niet overtreden.

Het beste antwoord

Het is makkelijker dan je denkt.

Ieder land kan voor zich zelf beslissen wat ze op een kabel toelaten, daar pirate bay gezien wordt als een organisatie die willens en wetens de wet blijft overtreden mag de Nederlandse regering deze blokkeren, echter het opleggen van een andere straf is niet mogelijk daar pirate bay van uit een andere staat zijn diensten aanbied.

Betekend dus kort gezegd dat Nederland elke site mag blokkeren die in strijd blijft handelen met de Nederlandse wetgeving, echter kunnen belanghebbende via een onafhankelijke rechter een verbod aanvechten.

Diegene die in Nederland een site op internet plaatst die in strijd is met de wetgeving kan alleen veroordeelt worden op basis van de Nederlandse wetgeving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

dit betreft een complexe vraag.

allereerst kunnen we stellen dat internet buiten iedere wet valt. je kan internet ook niet aansprakelijk stellen.

iedereen komt op internet middels een provider. deze provider kunnen we wel aansprakelijk stellen of houden. deze is wel ergens gevestigd en valt dus ook onder een wetgeving. dit laatste is nu ook gebeurt in Nederland waar de rechter heeft besloten dat providers de site van Pirate Bay moeten blokkeren. iedere gebruiker van deze provider kan daar dan niet meer komen.

daarnaast kan je de site zelf ook aansprakelijk stellen want deze zal ergens gevestigd moeten zijn. het probleem hier is dat een site vandaag in Zweden kan zitten en nadat je deze daar via de rechter verboden hebt gekregen deze morgen in Mongolië weer de lucht in gaat en je daar opnieuw moet gaan procederen.

voor diegene die iets willen laten verbieden is de provider dus de meest logische weg.

in hoeverre deze verboden als censuur opgevat kunnen worden zal in de komende jaren wel duidelijk worden. uiteindelijk gaat het om conflicterende rechten waarbij niet iedereen kan winnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verbieden van een site is een deel, maar ik ben ook op zoek naar je recht bij on-line aankopen e.d. Stel dat ik b.v. een radio in de USA koop. En er zijn leveringsproblemen, of het apparaat gaat stuk. Geld dan het Amerikaans recht, of het Nederlandse ? (Ik neem tenminste aan dat niet de provider hiervoor verantwoordelijk is)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je iets koopt via internet en er gaat iets fout dan moet je recht halen in het land waar de leverancier zich bevind.
koop je iets bij een site in america dan zal je daar ook moeten claimen. we praten dan wel over sites die ergens gevestigd moeten zijn. een bedrijf moet ergens zitten.
sites als Pirate Bay verkopen niets maar faciliteren alleen. je kon/kan via hun site muziek van iemand anders downloaden. zij wijzen iedere aansprakelijkheid af. dus als het nummer het niet doet of er komt een virus mee dan kun je niet bij hen terecht.
Qua wetgeving is veel nog onduidelijk en bestaat er nog geen jurisprudentie over veel onderwerpen. Maar als je wilt weten welk land het meest in staat is zijn wetten te handhaven dan is dat zonder twijfel Amerika. Dit heeft te maken met het feit dat veel kern infrastructuren zoals de DNS root (voor het vertalen van internet domein namen naar computer (ip) adressen) in Amerika staan en onder Amerikaanse wetgeving vallen. Dit is ook het geval voor veel grote diensten zoals Google en Yahoo. Verder zijn ook belangrijke internet gerelateerde instututen zoals het IETF en ICANN Amerikaans. Als Amerika dus iets wil op het internet dan zijn zij in staat meer te doen dan veel andere landen. Onlangs besloot een Amerikaanse rechter dat bepaalde websites ontoegankelijk gemaakt moesten worden, dit is vervolgens op DNS niveau geblokkeerd, hoewel sommige sites in het buitenland draaiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt er vanaf. Als je een onbeduidend landje bent zoals Nederland dan probeer je alles op Nederlandse bodem op te lossen.
NL: Illegale data in Zweden? = Pak de lokale ISP aan en laat je die het verkeer blokkeren.
Als je een groot land met een nog groter ego bent, dan pak je het aan waar je wilt.
USA: Illegale data in New Sealand? FBI team erheen en aanpakken ie gasten! Iemand uit een ander land een onwenselijk email verstuurd en nu in NL? 1 telefoontje, de Nederlandse politie pakt m op.
Het Internet is te nieuw en te verspreid om duidelijke jurisprudentie te hebben over wie wat waar [niet] mag. De cowboys doen waar ze zin in hebben, de massa staat er bij en knippert met z'n ogen.
Dat nog afgezien van het probleem dat het vaak erg lastig is te bepalen waar informatie [bestanden, files, muziek etc] zich precies bevind.