Hoe kun je je het best gedragen bij een politieverhoor?

Als je door de politie verhoord wordt voor winkeldiefstal (2 aangiftes en diefstal op camera beelden), hoe kun je dan het beste reageren? Ik verneem hier nogal tegenstrijdige berichten over. Wat mij betreft staat voorop dat straf verdiend is overigens.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weet wat je zegt, zeg niet wat je weet :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk naar de antwoorden, de rest is niet belangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
....en daarmee bedoel je...

Antwoorden (15)

Eerlijk zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerlijkheid loont. Gewoon de waarheid vertellen en geen dingen achterhouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor je reactie, dat was ik al van plan. Ik heb er nl heel veel spijt van. Niettemin heb ik nu het gevoel doirdat er twee aangiftes gedaan zijn dat ik niet echt een kans meer krijg en die zou ik graag willen. Dus vraag ik me af wat beter is: eerlijk alles opbiechten of zo min mogelijk vertellen, maar natuurlijk wel eerlijk zijn....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon alles vertellen, dan heb je later niet dat ze opeens zeggen dat je dingen achterhield of niet helemaal de waarheid sprak.
je zal best nerveus zijn voor dit gesprek, maar probeer toch zo rustig mogelijk te blijven.
geef eerlijk antwoord op de vragen die je gesteld worden.
meer kan je niet doen, sterkte ermee.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je reactie en de sterkte Rieneke, die zal ik hard nodig hebben. Ik zie er als een berg tegen op.
Rieneke1
12 jaar geleden
voor die agenten is het een routineklus.
je moet er even doorheen.
niemand is waterdicht en vlekvrij.
je hebt een les geleerd, klaar.
Eerlijk alles vertellen.niet overdrijven.heel rustig blijven.erkennen dat je fout was.Beleefd zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Donaldo, ga ik doen....
Je moet zeker zo eerlijk mogelijk zijn. Als je van te voren weet dat het bewijs op camera is opgenomen kan je er in principe niet meer onderuit. Wees dus zo eerlijk mogelijk want een valse verklaring is tevens strafbaar.
Als je zo eerlijk mogelijk bent en laat weten dat je spijt hebt van je daden zal de straf aanzienlijk lager zijn dan wanneer je ontkent. De politie beschouwd ontkenning namelijk als het niet inzien van je fouten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook als het niet op camera staat is eerlijk zijn echt het beste hoor... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk realiseer ik me dat helemaal en zijn dat ook de voornemens. Ik hoor echter ook dat de politie weinig invloed heeft op de feiten en de daarbij behorende consequenties..... Ze nemen verhoor af en beslissen niet over de hoogte vd straf...???
Laat ze het woord voeren, onderbreek ze niet en geef overal eerlijk antwoord over. Kopje koffie vragen of een glaasje water mag natuurlijk...een donut zou ik achterwege laten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als ze toch vragen hoe je je koffie drinkt... Dan vind ik met een donut of gebakje wel acceptabel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja deuh dan wel, zo eerlijk mogelijk toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
TegenXinnig.... Ik weet niet wie je bent, maar ik heb al veel aan je adviezen gehad. Ik dank je hier hartelijk voor en als ik me niet zo rot voelde zou ik hartelijk om je opmerking hebben moeten lachen!!! Dank je voor de opvrolijk poging!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)
NOOIT je mond open doen als je door de politie verhoord wordt...zelfs als je ''onschuldig'' bent. Het enige wat de politie wil is zelf goed voor de dag komen en iemand, wie dat ook is, veroordelen, en de zaak sluiten. Dus als je echt onschuldig bent kunnen jouw uitspraken tegen je gebruikt worden. Eis dus een advocaat en houd je muiltje dicht! Laat de politie maar met bewijzen komen...en trap er ook niet als je met anderen samen bent gearresteerd die na te zijn afgezonderd zich ''zogenaamd'' tegen jou hebben uitgesproken. Nogmaals, muiltje dicht. Ze mogen je toch niet slaan. Pas als men in NL de Sharia wet invoeren krijg je meppen...maar dat zal nog wel even duren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben niet onschuldig, de diefstal staat op beelden van een bewakingscamera.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje te veel naar slechte politieseries gekeken ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jeetje, Adolf ; ze wordt verhoord voor winkeldiefstal, niet voor en dubbele móórd !
Beetje minder teevee kijken, dunkt me.
Trek nette, niet te opvallende kleding aan. Doe niet te veel make up op.
Zit rechtop op de stoel, lig dus niet half ongeinteresseerd onderuitgezakt.
Stel je niet brutaal op. Wees maar een beetje deemoedig.
Betoon spijt.
Spreek niet tegen en ga ook niet in de verdediging met: `ja maar....
Kauw niet op kauwgum! Dat staat zo ongeïnteresseerd!

Mijn neefje van 20 had een aanrijding veroorzaakt en moest voor de politierechter verschijnen, Hij dreigde zijn rijbewijs (2 maanden had hij het), kwijt te raken. Door deze opstelling kreeg hij slechts een voorwaardelijke straf en mocht hij zijn rijbewijs houden.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bessy dank jewel wederom voor de reactie!
'Eerlijk zijn' is zeker niet de tactiek die het beste werkt als je vrijuit wil gaan in dit soort situaties (je staat op video!).

Sommigen stellen dat de beste tactiek is om te zwijgen. Je hebt immers het zwijgrecht en hoeft geen woord te spreken als jij dat niet wilt. Veel strafrechtadvocaten instrueren hun cliënt dan ook om gewoon hund mond te houden. Voor je het week, flap je er iets uit, wat het openbaar ministerie tegen je kan gebruiken.

Eerlijk zijn kan wel als je echt onschuldig bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De politie verhoort alleen maar. Je hebt het recht gebruik te maken van je zwijgplicht of een verhoor onder bijzijn van een advocaat.
Als de bewijzen overduidelijk zijn, is eerlijkheid het op zijn plaatst.

Toegevoegd na 5 dagen:
zwijfplicht moet zijn zwijgrecht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Steenuiltje
12 jaar geleden
Ook als de bewijzen níet overduidelijk zijn, maar jij weet dat je fout zit kan je beter in alle gevallen eerlijk zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is heel nobel en eerlijk van je, maar lang niet iedereen zal het met je eens zijn. Als IMF-topman Dominique Strauss-Kahn zo eerlijk was geweest als jij stelt, zat hij mogelijk binnenkort in de cel ipv zich kandidaat te stellen als president van Frankrijk.
Ik ben er van overtuigd dat iedereen zo gehandeld zou hebben in die situatie en dus jij ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij camerabeelden waar je herkend bent zal iedereen het ermee eens zijn dat jij de dader bent dus is het zinloos te blijven ontkennen, sterker nog, je kan een advocaat krijgen maar verliezen doe je toch en kunnen de proceskosten ook nog voor jou worden en de boete nog hoger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanwaar je reactie dubossies? Je zegt precies het zelfde dan ik in mijn antwoord. Dus voor de goede orde nog maar even een herhaling daarvan.
"Als de bewijzen overduidelijk zijn, is eerlijkheid op zijn plaatst."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het niet over zwijgen. Bij camerabeelden heeft het geen zin om te zwijgen, eerlijk zijn daarentegen wel. Dominique Strauss-Kahn is eerlijk geweest en is blijven ontkennen en zijn goed recht want achteraf bleek de aanklaagster op geld uit te zijn na de afgeluisterde telefoongesprekken, hieruit is hij vrijgesproken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het ook niet over zwijgen, maar over eerlijkheid of bekennen zo je wilt. En of Kahn eerlijk is geweest weet jij niets van af. Er zijn maar twee die precies weten wat er gebeurd is en dat zijn Kahn en het kamermeisje. En dat zij heeft gelogen wil niet zeggen dat ze niet verkracht is door Kahn. Wel heeft hij betere (lees machtiger) vrienden dan het kamermeisje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat Kahn betreft heb je gelijk, ik weet natuurlijk ook niet wat er in die kamer is gebeurd maar ik ga ervanuit dat als je letterlijk door die man verkracht bent dat het je niet meteen om het geld is te doen. Kahn heeft machtige vrienden maar veel geld hebben is ook een nadeel.....iedereen kan je zomaar beschuldigen en je positie in gevaar brengen en geld eisen van je juist omdat je je moeilijk kan verdedigen.....deze man is kwetsbaarder dan een kamermeisje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kamermeisje zou wel eens vaker sex kunnen hebben op hotelkamers. Maar nu zag ze haar kans schoon en waagde ze de kans. Ook kan het nog in scene zijn gezet. We weten het niet en dus blijft het speculeren en fantaseren. Zolang je eerlijk bent, brengt geld je niet in gevaar. Nu zijn we weer bij eerlijkheid terug. Grappig eigenlijk. Daarom zie ik niet in waarom hij kwetsbaarder zou zijn dan het kamermeisje. Daarnaast heeft hij veel sex met andere vrouwen gehad, hij lust er schijnbaar wel soep van. En dat laatste maakt hem wel kwetsbaar.
Zijn vrouw houdt schijnbaar ook wel van (zijn) geld, want ze blijft deze bon vivant nog steeds trouw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heeft hij vaak seks met andere vrouwen, ook dat weten wij niet zeker natuurlijk, dat speculeert de media...de enigen die dat weten zijn hij en die zogenaamde minnaressen. Het gevaar is in dit geval niet je eerlijkheid maar de media. Het gebeurd vaak genoeg dat bekende personen in de media bewust zwart gemaakt worden, denk aan bijvoorbeeld een presentator die met de buurvrouw kletst en die foto in een roddelblad verschijnt met als tekst "....gaat scheiden van zijn vrouw in verband met stiekem relatie met de buurvrouw". Ook de media is dol op geld. Wie zegt dus dat hij werkelijk minnaressen heeft en dat hij zoveel tijd heeft voor zoveel minnaressen naast zijn drukke baan en zijn priveleven met zijn familie? Dus stel dat het gewoon gelogen is in de media waarom zou hij dan liegen als hij eerlijk zegt dat hij nooit vreemdgaat?
Misschien weet zijn vrouw dat hij nooit vreemdgaat want na zijn werk komt hij altijd netjes op tijd thuis en gaat zij vaak mee naar alle feestjes of misschien hebben ze afspraken over dat ze allebei mogen vreemdgaan zolang ze er naar elkaar toe maar eerlijk over zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het algemeen ben ik het eens met de strekking van je verhaal waar ook waar Kahn betreft. Hoge bomen vangen veel wind en zo is het.
Maar er is nog een wijs gezegde: waar rook is is vuur.
En was er niet dna-materiaal gevonden dat bewees dat er seks had plaatsgevonden tussen Strauss-Kahn en Diallo? Echter er was geen hard bewijs dat ze daartoe gedwongen was. Er zat b.v. geen dna onder de vingernagels. De advocaten van de Fransman hebben steeds gezegd dat de seks met wederzijdse instemming gebeurde.
Mogen we dan concluderen dat hij in ieder geval een keer vreemd is gegaan en dat zijn vrouw dat ook weet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zwijgplicht als er niets te verbergen is.... handig is anders natuurlijk. het zal in ieder geval niet in je voordeel gaan werken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eucalyple, ondanks je mooie naam snap je er niets van en kun je niet goed lezen en een vraag interpreteren.
Dus een poging.
De vraag luidt:
Hoe kun je je het best gedragen bij een politieverhoor als je een winkeldiefstal hebt gepleegd (twee nog wel en met videobeelden.
Op die vraag is mijn antwoord gebaseerd. En nu begin jij over iets als je niets te verbergen hebt, etc.
Nou, de vraagsteller heeft wel degelijks iets te verberen. Wat wil je nu precies zeggen met je reactie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
..... Er zijn heel wat reacties op
mijn vraag overigens die weinig met mijn vraag te maken hebben: strauss kahn??? Kamermeisje??? .... Niettemin allemaal goed bedoeld, dank je wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
....en ik heb idd niets te verbergen,want het staat op beeld, dat bedoelde eucalypje...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk naar de antwoorden J12, de rest is niet belangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zwijgplicht? Volgens mij ben je niet verplicht te zwijgen maar heb je het recht... het zwijgrecht ;)
Zorg gewoon dat je niemand tegen de haren instrijkt.
Kleed je netjes maar neutraal, spreek beleefd en duidelijk en gewoon de eerlijke waarheid, en laat duidelijk merken of je dingen wel en niet begrepen hebt.
Als je een grote mond opentrekt en in de verdediging schiet - zeker als je al tevoren weet dat dat onterecht is - werkt dat alleen maar averecht. Die jongens doen ook maar gewoon hun werk.

Bij je vorige vraag schreef ik al dat ik vermoed dat het wel eens een geval van kleptomanie zou kunnen zijn ; als je je daar al op voorhand van bewust bent en hulp gaat zoeken, kun je dat zeker meenemen in je verdediging. Niet als vergoelijking, maar als vermoedelijke oorzaak. Daarmee laat je ook daadwerkelijk zien dat je beseft dat het niet kan wat je gedaan hebt, en dat zal zeker meegenomen worden bij het bepalen van de straf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, vooral dat stukje over kleptomanie meenemen in de verdediging....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, ik was de plus vergeten.....
Als je ermee akkoord gaat dat je schuldig bent en dat je straf verdient, zal het politieverhoor vlug afgelopen zijn. Je hoeft enkel correct en beleefd te antwoorden op de vragen. Correct wil zeggen dat je verklaart hoe dit alles is kunnen gebeuren en dat je over niets liegt.

Rook niet en kauw geen kauwgom. Probeer niet onverschillig over te komen, toon dat je de zaak ernstig neemt. Het is ook wel belangrijk dat je laat zien en horen hoeveel spijt je hebt van de diefstal, en dat het nooit meer zal gebeuren.

Als je aan kleptomanie moest lijden dan is het raadzaam dat je een verslag van een arts bij je hebt. Dat kan dan aan je dossier bijgevoegd worden. Als je ondertussen in therapie bent voor die aandoening speelt dat nog meer in je voordeel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste kun je de politie eerst hun verhaal laten doen en ze niet onderbreken. Tenslotte krijg jij de gelegenheid je verhaal te doen. Vertel eerlijk de waarheid tot in de kleinste details die je je kan herinneren. Antwoord op vragen zoveel mogelijk met Ja en Nee en vertel tot slot dat je er oprecht spijt van hebt en dat je beloofd dit nooit meer te doen en dat je je straf aanvaard.
Je krijgt dan een politierapport aangereikt die je moet tekenen en lees deze heel aandachtig door en laat je niet opjagen door de politie (je hebt het recht het zorgvuldig door te nemen). Staan er punten in waar je het niet mee eens bent mag je weigeren te tekenen, ben je het geheel eens dan kan je tekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je dubossies, het is idd precies zo gelopen. Het is nu afwachten wat de uiteindelijke gevolgen zullen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een geldboete of werkstraf, ligt eraan hoe hoog de waarde van de spullen was.
gewoon zoals je bent.

ga je bijdehand doen maak je het jezelf heel lastig.

doe je je anders voor dan val je door de mand. (slapen doen we 's nachts he)

ff denken hoor.....
2 aangiftes én diefstal op camera? oei...
welk gedrag/houding kan er in godsnaam voor zorgen dat het in je voordeel werkt??
sorry... geen enkele! behalve OPRECHT spijt en medewerking in wat er komen gaat.

bovendien zet je jezelf enorm voor schut met het aannemen van een andere houding.
weleens van lichaamstaal gehoord? je zal de eerste zijn die 100% en continu onder controle heeft en zich bewust is van elk klein signaaltje dat je afgeeft, maar je woorden en geforceerde houding overduidelijke tegenspreken

#ik spreek ik hier je 'je' en 'jij' vorm omdat het makkelijker schrijven is. hierbij druk ik je dus niet in een bepaald hoekje, en zie het als een algemene vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je reactie. Het verhoor is geweest. Mijn houding is er een van oprechte spijt en dat is wel opgevallen. Ik wacht de gevolgen nu af. Ik zou verder heel graag willen weten wat ik kan verwachten als ik bijv naar Turkije op vakantie zou willen gaan. Wordt bij de grens mijn visum geweigerd? Hebben zij zicht in onze (nl) justitiele gegevens? Heb je daar ook kennis van?
Met vr dank alvast....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het gaat niet om een zwaar vergrijp dus accepteer wat er op je pad komt aan straf. ben je jong en wat het je eerste misstap (waarbij je gesnaaid bent) kan je via bureau HALT een taakstraf krijgen en komt er niets op papier of in je dossier te staan hierover. voor een winkeldiefstal komt je visum niet in gevaar, tenzij je bv met een blaffer een juwelier hebt berooft van zijn glimmende goederen. dan kan je het wel weer vergeten natuurlijk. maar als ik het zo lees zijn het 2 aangiften EN iets op band. een eerste keer zal het dus niet zijn (je bent vaker de dans ontsprongen, slapen doen we echt 's nachts hoor)
dit zal niet in je voordeel werken in ieder geval, als scheelt het dat ze hebben kunnen zien dat je wakker bent geschut nu je op je nummer bent gezet. als jij je visum voor elkaar hebt, je normaal gedraagt, geen dikke boetes op je naam hebt staan, en/of je strafbaar hebt gemaakt aan ernstige vergrijpen is er niets aan de hand. ook niet als ze je gegevens nakijken. maar kom op, je was een flinke jongen door deze dingen te doen, dus kap met die bullsh#t van je, en accepteer dat je het aan jezelf te danken hebt. meer kan ik er niet van zeggen met deze beknopte info.
Lieg niet. Ze hebben het altijd door en je wordt erg gestraft.