Kan ik een nieuw paspoort aanvragen?

Hallo,

Kan je na het verliezen van je paspoort direct een nieuwe aanvragen nadat je het hebt vermeld bij de gemeente. Daarnaast... Als dit pas je tweede keer is van verliezen van ID/Paspoort wordt er dan moeilijk gedaan bij nieuwe aanvraag?

Op de site van de gemeente staat dat dit alleen geldt voor reisdocumenten die drie keer zonder goed redenen zijn verloren binnen de vijf jaar.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
6 jaar geleden
Pas je tweede keer je moet goed op je paspoort id bewijs passen. Je kan na aangifte bij politie of de gemeente gewoon een nieuwe aanvragen en weer betalen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Aangifte bij de politie hoeft niet meer @ronron, wel een verklaring van vermissing afleggen bij de gemeente, zonder kun je geen nieuw reisdocument aanvragen. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identiteitskaart/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-doen-als-ik-mijn-paspoort-of-identiteitskaart-kwijt-ben
ronron1212
6 jaar geleden
@jodokus52 als je leest zie dat er staat politie of gemeente
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, zag ik, maar ik reageer op 'aangifte' bij de politie. "Als dit pas je tweede keer is van verliezen..." Helemaal eens met:
Pas je tweede keer je moet goed op je paspoort id bewijs passen.

Antwoorden (1)

Alleen nog een 'verklaring van vermissing' afgeven bij de gemeente, om misbruik van paspoort tegen te gaan EN om een nieuw paspoort aan te vragen. Dit kan ook schriftelijk.

Aangifte bij politie van vermissing of gestolen zijn hoeft niet meer.

Een teruggevonden zoek-geraakt paspoort moet je inleveren, staat geregistreerd als vermist en kan niet meer als gebruikt worden. Wordt ook vernietigd ter voorkoming van fraude en misbruik tegen te gaan.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identiteitskaart/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-doen-als-ik-mijn-paspoort-of-identiteitskaart-kwijt-ben

Toegevoegd na 7 minuten:
Schriftelijk een 'verklaring van vermissing' afgeven kan op papier of digitaal.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik wil bij het aanvragen gelijk een spoedaanvraag doen alleen staat er: "Let op: is uw vorige reisdocument vermist of beschadigd? Dan kunt u alleen een spoedaanvraag doen als het verloren of beschadigde document door de gemeente Rotterdam is afgegeven. Het nieuwe document kan later klaar zijn als het vorige document door een andere gemeente is afgegeven." Ik ga er vanuit dat dit betekent stel dat ik in Nijmegen gemeente aangeef dat ik mijn paspoort kwijt ben... Maar ik woon in Groningen dat het dan iets langer duurt. Als ik het dus in Groningen aangeef bij mijn gemeente dan kan er daarna ook gelijk een spoedaanvraag worden gedaan. Omdat ik het in de zelfde gemeente heb aangegeven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waar staat dit? altijd even de bron erbij @RoRix.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.rotterdam.nl/loket/spoedaanvraag-reisdocumenten/ Groning was als voorbeeld maar het gaat natuurlijk om Rotterdam.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, je hebt jouw paspoort destijds in Rotterdam aangevraagd en betaald/afgehaald. Nu woon je in Groningen en paspoort is zoek. Dan ga je dus naar de gemeente in Groningen en legt een verklaring van vermissing af en op dit moment zegt een ambtenaar tegen jou: het duurt even wat langer omdat jouw paspoort niet in Groningen maar in Rotterdam is afgegeven. Waar je aangevraagd/afgehaald hebt is belangrijk, daar gaat het om. Dus niet waar je het hebt aangegeven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ooh Dan snap ik het! Nee, mijn paspoort is in Rotterdam afgegeven en ik zal weer melding maken in Rotterdam van vermissing en een nieuwe aanvragen. Dit is dus geen probleem en zal niet langer duren omdat alles in Rotterdam gebeurt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als dit je enige identiteitsbewijs is, zul je het toch z.s.m. moeten regelen, je moet een id- bewijs op zak hebben. "Strafbaar zonder identiteitsbewijs
Als u geen origineel en geldig identiteitsbewijs kunt of wilt laten zien, bent u strafbaar. U loopt het risico op een boete. Dit staat in de Wet op de uitgebreide identificatieplicht." https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identiteitskaart/vraag-en-antwoord/wat-is-de-identificatieplicht
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is inderdaad mijn enige identiteitsbewijs en zal het na het weekend gelijk regelen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik ga ervan uit dat ze bij de nieuwe aanvraag al zien dat mijn vermiste paspoort het enige identiteitsbewijs is dat ik heb. Als ik dat dan opgeef als vermist zullen ze dan moeilijk doen als ik geen ander ID bij me heb? Mijn oude ID is ook al heel lang geleden kwijt geraakt dat zullen ze natuurlijk kunnen zien in de database, maar omdat dit pas mijn tweede keer is dat ik een bewijs/document ben verloren, ga ik er van uit dat de gemeente niet al te moeilijk zal doen (misschien veel vragen).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@RoRix
'ik ga ervan uit...' beter niet doen. Een aanname strandt vaak op de onbekende feiten. je kunt beter even hiernaar vragen bij de gemeente als je het nieuwe paspoort aanvraagt. Een afspraak maken levert trouwens veel minder wachttijd op; twee uur wachttijd is geen uitzondering! ["Pas" de tweede keer dat je een document bent verloren? Nee, zeker niet, het is AL de tweede keer. Als je 88 jaar bent en dit zou zeggen, vooruit, maar je klinkt iets jonger:P] Wat ik schreef is dat je zo snel mogelijk hiermee verder moet. Maandag dus, en niet bij wijze van spreken over drie weken omdat je over 2 maanden met vakantie gaat (als voorbeeld)
Bovendien is het vakantie tijd en zal het langer duren, maar een spoedprocedure is ook mogelijk, wat dan ook weer duurder is: €47,50 duurder zelfs.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb wel contact opgenomen met gemeente vandaag (gebeld). Ze zeiden dat omdat het mijn tweede keer is binnen 5 jaar er geen problemen zal zijn. Dit staat tevens ook overal op rijksoverheid dus mocht er moeilijk over worden gedaan dan kan ik aantonen dat op rijksoverheid staat dat het pas bij 3 keer is binnen 5 jaar. Helaas is het voor een afspraak te laat... Ik zal maandag iets eerder naar de gemeente gaan om een nummertje te trekken dan wacht ik maar 2/3 uur haha. Ik wil gewoon zsm een paspoort zodat ik op vakantie kan gaan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus je hebt op zaterdag gebeld, niet aan gedacht dat je iemand te spreken zou krijgen: prima.
Hoop ik toch dat het geen 3 uur wachttijd wordt. Fijne vakantie @RoRix!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Blijkbaar zijn gemeentes (niet de stadswinkels) wel telefonisch bereikbaar in het weekend gelukkig! En bedankt!