Is het strafbaar om als vrachtwagenchauffeur en autobestuurder met 2 verschillende nummerborden te rijden? Zie verder de toelichting.

Heel vaak zie ik op de snelweg vrachtwagens rijden met een trailer erachter, niets geks aan natuurlijk. Als je dan op het nummerbord let zie je in 9 van de 10 gevallen dat de vrachtwagen zelf (de truck, dus zonder trailer) een ander nummerbord heeft dan de trailer die eraan gekoppeld is. Mijn vraag is, is dit strafbaar omdat er sprake is van 2 verschillende nummerborden? Of geldt in dit geval gewoon het nummerbord van de trailer? En hoe zit dit met een aanhanger en een auto? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.5K

Het beste antwoord

Alle aanhangers, opleggers, caravans e.d. met een TMM (= totale maximale massa en dat is dan weer het eigen gewicht van de aanhanger vermeerderd met het laadvermogen) van meer dan 750 kg hebben een eigen kenteken.
Kijk maar naar de grotere caravans of de meeste dubbelassige aanhangwagens. Die hebben allemaal een eigen kenteken.
Dit zijn ook gele kentekens terwijl de lichte aanhangwagens het kenteken van het trekkend voertuig hebben en die zijn wit met zwarte letters.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee dit is niet strafbaar, zware aanhangers hebben tegenwoordig hun eigen kenteken, niet meer dat van de trekkende wagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal, is ook wel logisch als je je bedenkt dat vrachtwagens geen 'vaste' aanhanger hebben!
De trailer heeft zijn eigen kenteken dus ook een eigen kentekenplaat. Dit is ook zo bij caravans en aanhangwagens achter een petsonenenauto. Als een kleine aanhangwagen een totaalgewicht (eigengewicht+laadvermogen) minder is dan 750kg dan heeft hij geen eigenkenteken en moet het kenteken van het trekkende voertuig er op.