Zijn schuldeisers bij een executoriaal beslag op een woning ook verplicht de woning binnen een bepaalde tijd te koop aan te bieden en te verkopen?

Of mogen ze daarmee zo lang wachten als ze willen? Of zelfs helemaal nooit verkopen? (theoretisch gezien)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
13 jaar geleden
De schuldeiser zullen hoe dan ook moeten komen tot een prijs die kan worden ontvangen op de woning. Daarna kunnen ze met je afrekenen. Je hebt dan nog geld over of je komt te kort en zult als nog moeten betalen.

Antwoorden (3)

Het kan ook zijn dat ze beslag leggen op je huis om te voorkomen dat jij het snel verkoopt en met de meerwaarde er vandoor gaat. Dus in theorie kunnen ze dit lang volhouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De schuldeisers zijn niet aan een tijdslimiet gebonden om te verkopen. Als ze na een redelijke tijd nog geen stappen hebben ondernomen om te executeren (te verkopen), dan kun je de rechter in kort geding vragen het beslag eraf te halen en kun je eventuele schade vorderen in een aparte procedure. Als de schuldeisers alleen willen voorkomen dat jij de woning snel verkoopt, moeten ze conservatoir (bewarend) beslag leggen. Je zou zelf ook, bij voorkeur schriftelijk, kunnen vragen om het beslag op te heffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die vraag is theoretisch want wanneer er excutoriaal beslag is gelegd op de woning met de bedoeling om deze te verkopen, want wordt de woning bij de eerst volgende gelegenheid openbaar geveild, ongeacht de opbrengst.
Evt. onderhandelingen met huiseigenaar moeten dan wel zijn afgerond (zonder resultaat).