Hoe wordt criminaliteit in een gevangenis afgehandeld?

Als een gevangene steelt van een mede gevangene, of een andere gevangene mishandelt/verkracht, volgt er dan een aanklacht en rechtszaak?
Of wordt dit binnen de gevangenismuren afgehandeld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Het hangt er ten eerste vanaf of het slachtoffer aangifte wil doen. Zo niet, dan kan ieder ander, die kennis heeft van het gepleegde strafbare feit in principe ook nog aangifte doen. Gebeurt dit niet, dan kan justitie er niet echt een zaak van maken ( een onderzoek zou in principe nog wel gestart kunnen worden).

Betekent niet dat er niks met de zaak gedaan zal worden. De inrichting kan ook interne maatregelen nemen. Deze interne maatregelen kunnen ook genomen worden, naast het evt juridische traject, dat gevolgd kan worden.

En tuurlijk zal het ook voorkomen dat gedetineerden het onderling oplossen, door de dader eens goed terug te pakken.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Naar mijn weten hangt het af van waar je gedetineert zit. Ken iemand waarvan geld was gestolen door medegevange. (in een half open kamp). Wordt geprobeerd het op te lossen onderling maar de foute wordt wel overgeplaatst en krijgt minder privileges of gaat terug naar gewone gevangenis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stelen in de bajes daar krijg je zware prolemen mee . aangiften zal niet snel gebeuren .dit word wel ondeling opgelost .als bewaarders even niet kijken en die draaien zig ook wel eens om .loop je met een paar dikke ogen .als het daar bij blijft ..en niemand die je helpt op dat mommend ben je vogelvrij ..stelen van een boef dat doen we niet !!!