Iemand die een aangetekende brief ontvangt kan toch zeggen dat er niets in de envelop zat, is het dan wel rechtsgeldig als bewijs?

Twee partijen in conflict sturen elkaar vaak aangetekende brieven. Vaak geldt dit ook als gerechtelijk bewijs, wat ik zelf heb meegemaakt. Maar de ontvangende partij kan toch zeggen dat de ontvangen envelop leeg was?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3K
ronron1212
9 jaar geleden
bewijs leveren van zo iets is er lastig.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Andersom kan de verzender ook claimen dat er wél iets in de enveloppe zat, terwijl deze in werkelijkheid leeg was. Een aangetekende brief is alleen maar een bewijs dat er een brief is afgeleverd. Het is géén bewijs van de inhoud.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aangetekend is een bewijs dat de brief is verstuurd. Aangetekend met ontvangstbevestiging is bewijs dat de brief én is verstuurd en dat de ontvanger heeft getekend voor ontvangst van de brief. Maar het zegt nog steeds niets over de inhoud...

Het beste antwoord

Een aangetekende brief levert in beginsel alleen bewijs op van het feit dat er een brief is verstuurd. Een brief met ontvangstbevestiging kan ook, maar is duurder. Over de inhoud van de enveloppe zegt dit niets. Er kan ook een uitnodiging voor de bingo in zitten. Beter is daarom een e-mail met ontvangst- en leesbevestiging. Nog beter is een e-mail met de vraag te reageren, vooral als er een goede reden in de e-mail staat om te reageren. Je kunt bijvoorbeeld vragen of de ontvanger het goed vindt als je het probleem voorlegt aan zijn werkgever en dat je, als hij niet binnen twee dagen heeft gereageerd, je aanneemt dat hij daarmee akkoord gaat.

Voor het versturen van brieven/e-mails geldt dat in een gerechtelijke procedure de verzender moet bewijzen dat de boodschap is ontvangen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Plus !
Vooral ook door de suggestie om een e-mail met antwoord bevestiging te versturen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En maak gebruik van PGP-versleuteling en -ondertekening!
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Gesp
Met wel doel (anders dan privacy) zou je hier PGP-versleuteling toepassen ? Maakt dat het bewijzen van de inhoud niet alleen maar moeilijker ?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
*Met welK doel (....)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met PGP kunnen beiden het mailtje rechtsgeldig ondertekenen.

Andere antwoorden (1)

Voor 100% zekerheid zal je de brief zonder envelop moeten verzenden!
Dat mág, maar je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat de brief nog goed te adresseren is (en dat de inhoud niet zonder meer voor anderen leesbaar is zou ook wel prettig zijn).

Een hoop gedoe, niet handig, maar het mág en het kán. Je komt al snel in de buurt van het ouderwetse "verzegelen". :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Hoe biedt een brief zonder enveloppe meer zekerheid over de inhoud ?
De postbode gaat de brief toch niet lezen zodat 'ie later kan getuigen over de inhoud. Het is dus nog steeds mogelijk dat er slechts een "uitnodiging voor een bingo-avond" is verstuurd i.p.v. die belangrijke brief.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, want de aanteken-gegevens staan dan op de brief zélf en niet op de envelop!!!
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Maar die brief is in handen van de tegenpartij. Die heeft die "bingo-uitnodiging natuurlijk allang "bij het oud papier" gedaan. Zie 'm dan nog maar eens boven water te krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad, de 100% zekerheid uit m'n antwoord moet ik veranderen in 99,99%, maar je staat als afzender natuurlijk in een rechtszaak een stuk sterker. Jij kan wél aantonen een aangetekende brief te hebben verstuurd, maar de ontvanger kan niét de lege envelop laten zien waar de "bingo-uitnodiging" in zat en jij kan uitleggen waaróm die lege envelop er niet is. Allemaal niet waterdicht, maar allemaal in jouw voordeel.
En de rechter zal ook niet makkelijk aannemen dat jij je bingo-uitnodigingen aangetekend verstuurt :-) (En even héél iets anders: je vorige avatar vond ik veel leuker!)