Waarom gaat verschoningsrecht maar tot de tweede graad?

Verschoningsrecht is er om niet te hoeven getuigen tegen je naaste familie. Verschoningsrecht geld voor alle familie in de rechte lijn en familie tot de tweede graad in de zijlijn. Hier zouden dus ooms en tantes, neefjes en nichtjes buiten vallen.
Dit vind ik raar, dit is namelijk ook familie waar je meestal veel mee omgaat en waar ik dan ook niet tegen zou kunnen getuigen. Het zou dus minstens tot in de vierde graad moeten zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K

Het beste antwoord

Zoals je zelf aangeeft geldt bepaling aangaande het verschoningrecht voor hen die door kennisgeving gevaar voor een strafvervolging zou doen ontstaan voor zichzelf, voor een van zijn bloedverwanten of aangehuwden in de rechte linie of in de tweede of derde graad van de zijlinie en voor zijn echtgenoot of gewezen echtgenoot (artikel 137 Sr).

De aanname dat ooms en tantes hier niet onder vallen klopt echter niet. Ooms en tantes behoren tot de derde graad in de zijlinie, ten aanzien van hen bestaat dus wel degelijk het verschoningsrecht. Kinderen van een broer of zus vallen ook onder de derde graad. Kinderen van een oom of tante vallen onder de vierde graad, daarvoor geldt artikel 137 Sr dus niet. Waarom daar de grens is getrokken kan ik niet achterhalen helaas.

Onderstaande vraag had ook betrekking op het verschoningsrecht, misschien vind je daar in de antwoorden nog nuttige extra informatie.

http://www.goeievraag.nl/vraag/echtgenoot-verplicht-man-crimineel.30208
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je het zo bekijkt is het inderdaad raar...

Maar het heeft ook een voordeel dat je, je altijd mag beroepen op je zwijgrecht. En anders mag je onder ede best verklaren dat je, je helemaal niets meer kunt herinneren. Dan pleeg je echt geen meineed...