Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je achternaam verandert mag je dan ook je handtekening veranderen?

Bijvoorbeeld: je gaat trouwen of je laat je naam veranderen en je wilt de nieuwe naam ook in je handtekening; mag je dan je handtekening aanpassen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
10.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om even een mug te ziften: als je trouwt, kun je niet je achternaam veranderen. Dat blijft altijd de achternaam waar je mee geboren bent. Maar je kunt wel verklaren dat je de naam van je echtgeno(o)t(e) gaat gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da's een mooie mug die je daar gezift hebt.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je mag altijd je handtekening veranderen.
Je moet wel op tijd doorgeven aan bv banken dat je een nieuwe handtekening hebt.

Dus ja. Ook als je een nieuwe achternaam hebt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ja je mag je handtekening zeker veranderen ten alle tijd trouwens..
bij een huwelijk of G.P mag je je achternaam veranderen dus ook je handtekening
wel altijd de veranderingen doorgeven aan instanties en dergelijke
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb sinds ik getrouwd ben een andere handtekening.
ik heb het gewoon gedaan, en het is altijd gewoon geaccepteerd.
ook bij de banken en op het gemeentehuis voor de id kaart enzo
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Eigenlijk is het idee achter een handtekening (anders dan bijvoorbeeld een vingerafdruk) dat je zélf kunt verifiëren dat het inderdaad om jouw handtekening gaat. Je mag hem dan ook sowieso veranderen.

Stel wel instanties zoals banken hiervan op de hoogte, anders krijg je een hoop gedoe. Bijvoorbeeld bij de bank kan gewoon een nieuwe versie van je handtekening ingescand worden, die vervolgens bij ieder filiaal opgeroepen kan worden indien nodig.

Zie ook de antwoorden op eerdere, verwante vragen:
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wees maar blij dat je niet in Tsjechie woont. Daar geldt als voorwaarde dat je handtekening ook nog leesbaar je naam moet weergeven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb na mijn trouwen de naam van mijn man achter die van mij gezet, of althans zo gebruik ik mijn naam nu in de praktijk. Mijn handtekening heb ik iets aangepast, dus gewoon die naam krabbel ik er nu bij. Ik heb daar nooit problemen door ondervonden. Waarschijnlijk omdat 90% van de handtekening nog is zoals die ook al eerder was.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding