Kun je aansprakelijk gesteld worden voor schulden van je kinderen?

Mijn stiefdochter van 20 jaar heeft schulden.
Ze woont officieel nog thuis, bij ons, maar ik heb haar al tijden niet meer gezien. Ze is met ruzie van huis vertrokken en woont bij een vriendje waarvan ik geen naam en adres heb.
Er komen brieven van deurwaarders.
Deze krijgt ze via via wel te zien maar ze reageert er niet op want de brieven blijven komen.
Er worden ultimatums gesteld en gedreigd met verdere stappen.
Nu verwacht ik eerdaags toch wel een deurwaarder op de stoep.
Moet ik bang zijn dat ik mijn huis word uitgezet omdat mijn stiefdochter er een zootje van maakt?
Mijn stiefdochter is meerderjarig maar heeft een lichte verstandelijke beperking waardoor een goed gesprek en redelijkheid bij haar ver te zoeken zijn.
Wie weet het? Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben bang dat je tot haar 21e verantwoordelijk bent. Echter het huis uit moeten lijkt me sterk, dan moet ze het wel heel bont maken, en dan denk ik het nog niet mede doordat ze een verstandelijke beperking heeft. Zeker wel een duimpje omhoog voor je vraag.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Leuk dat zo met de noorderzon vertrokken is. Lekker makkelijk ook, pap en (stief)mam lossen het wel op :-S
Rieneke1
11 jaar geleden
nee rena, tussen 18 en 21 jaar ben je nog verantwoordelijk voor kosten van levensonderhoud, maar niet voor schulden.
rap uitschrijven zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je je dochter wilt helpen een tip: ga samen met je dochter en de stapel schulden zsm naar de schuldhulpverlening.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Samuel: Het probleem is niet dat ze het niet kan betalen, ze heeft genoeg geld maar ze betaald gewoon niet. rieneke: uitschrijven kan alleen als ze elders word ingeschreven denk ik. Haar nieuwe adres is mij onbekend.
Rieneke1
11 jaar geleden
nee hoor aphelion, je dochter woont niet bij jou, dus je kan dat aangeven bij de gemeente.
die start daarop een onderzoek, en schrijft haar vervolgens uit.
het is niet noodzakelijk dat ze dan elders wordt ingeschreven.
ga maar eens informeren bij je gemeente.

Het beste antwoord

Hierbij de rechten/plichten van ouders:
Zorgplicht tot de 21ste verjaardag
Ouders hebben een zorgplicht voor kinderen die loopt tot de 21ste verjaardag. Heeft je kind een studiebeurs, een 'tegemoetkoming scholieren' of werkt het al? Voor de zorgplicht maakt dit geen verschil. Je moet financieel bijdragen aan het levensonderhoud en de eventuele studie. Hoeveel je moet bijdragen hangt wel af van de hoogte van de beurs, de toelage of het loon. Betaal je alimentatie dan loopt deze ook gewoon door alleen betaal je nu de alimentatie aan het kind. Ook de hoogte van deze alimentatie is afhankelijk van de 'inkomsten' van je kind.

Voor ouders: zorgplicht is geen aansprakelijkheid
Vanaf je 18e verjaardag mag je zelf verzekeringen afsluiten, een lening nemen of grote aankopen doen. In het kort, je mag schulden maken. De toestemming van de ouders is niet meer nodig maar anders dan vaak gedacht, ouders zijn ook niet verantwoordelijk voor de eventuele schulden. Ouders zijn ook niet aan te spreken op schade veroorzaakt door hun kind. De zorgplicht zegt niets over de aansprakelijkheid, de zorgplicht loopt door tot de 21ste verjaardag, de aansprakelijkheid van ouders is al niet meer geldig na de 16e verjaardag. Kinderen vanaf 16 jaar zijn al zelf aansprakelijk voor schade die ze aanrichten. Ouders moeten dan wel kunnen aantonen dat ze het gedrag waaruit de schade voortkomt niet konden voorkomen. De aansprakelijkheidsverzekering van het gezin blijft meestal ook van kracht voor kinderen tot 21 maar het is zeker zinvol dit na te vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijk antwoord. Snap niet waarom jij een min heb gekregen. Jammer dat dit niet word uitgelegd door de minner.