Sexueel misbruikt door docent op basisschool, kan ik nog iets doen qua melding maken?

Beste lezers,
Ik ben vroeger seksueel misbruikt door een docent op de basisschool, 23 jaar later kom ik er net achter dat hij nog altijd in het onderwijs werkt, en als vertrouwenspersoon bij een jeugd voetbal vereniging werkt... Hoe kan het dat iemand hier mee weg komt en nog altijd met kwetsbare kinderen werkt? En kan ik nog iets doen qua melding maken (en waar) om andere kinderen in bescherming te nemen van deze gek?

Ik hoor heel graag van jullie,
Anoniem

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Wetgeving
2K
ronron1212
2 jaar geleden
Ga eens naar het politie bureau en vraag daar een gesprek.
HannekeJanssen
2 jaar geleden
Heb je destijds aangifte gedaan? Want dan zou het heel lastig voor hem moeten zijn om nog een VOG te krijgen, nodig voor het werken met kinderen en jongeren.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Jammer genoeg heb ik destijds geen aangifte gedaan, ik was 9 jaar oud toen dit gebeurde en hij wist heel goed hoe hij kinderen onder druk moest zetten dat hun niet gingen praten... Jaren later heb ik mijn verhaal leren delen en heb ik met EMDR therapie het weten te verwerken (voor zover je dat echt volledig verwerkt...).. Ik ben er blind vanuit gegaan dat dit al verjaard zou zijn, maar lees net dat omdat ik toen minderjarig was het verjaartermijn van 15 jaar pas is gaan lopen vanaf mijn 18e. Ernstig aan het overwegen om alsnog aangifte te doen op het politiebureau maar kreeg van agent aan de telefoon niet de indruk dat hun het erg serieus willen nemen zoveel jaar later...
Inekez1
2 jaar geleden
Geef bij politie aan dat het je niet (in de eerste plaats) erom gaat om een veroordeling te bewerkstelligen voor wat hij jou heeft aangedaan (al zou ook dat zeer terecht zijn!) maar dat je wil voorkomen dat er meer kinderen slachtoffer van hem worden. Die hele VOG plicht is er niet voor niets gekomen, maar stelt natuurlijk niks voor als er geen aangifte/veroordeling is. Politie zou daar aan mee moeten werken. Vraag desnoods om doorverbonden te worden met afdeling zedendelicten, daar nemen ze je wellicht sneller serieus. Je kunt ook direct contact opnemen met de betreffende schoolleiding en bestuur van de jeugdvereniging om hen te informeren over jouw ervaringen met deze man. Doe dat niet in de openbaarheid (ivm smaad/laster), maar via een privé gesprek met schoolleiding of bestuur. Het is dan aan hen om de persoon in kwestie erop aan te spreken EN om extra te letten op signalen van eventuele misstanden bij kinderen waar hij op dit moment mee omgaat.
tinus1969
2 jaar geleden
@semafoor, je schreef:
"Ernstig aan het overwegen om alsnog aangifte te doen op het politiebureau maar kreeg van agent aan de telefoon niet de indruk dat hun het erg serieus willen nemen zoveel jaar later..."
De politie kan (bij gebrek aan hard bewijs) eigenlijk geen vervolging of andere actie instellen op basis van zulke aangiftes, en ook schoolleiding etc kan er waarschijnlijk weinig mee. Het wordt als snel jouw woord tegen het zijne.
SentWierda
2 jaar geleden
@semafoor. Weet je of kun je er achter komen bij oud-klasgenoten of er destijds meer kinderen waren met deze ervaring? Samen aangifte doen of aan de bel trekken heeft in dit geval zin!
Pieterke
2 jaar geleden
Wat een schoft is dat geweest zeg (en nu waarschijnlijk nog steeds). Toch maar aangifte doen lijkt me beter. En de politie ook vertellen dat hij nog steeds op een school werkt en bij een voetbalvereniging. Weet je op welke school hij werkt of bij welke vereniging? Misschien kun je die ook op de hoogte stellen, eventueel anoniem? Sterkte ermee!
Antoni
2 jaar geleden
@Pieterke, wat raar dat je meteen iemand een schoft noemt terwijl je vrijwel niets weet over wat er zich daadwerkelijk heeft afgespeeld!
Pieterke
2 jaar geleden
@antoni: Ik ga er van uit dat vraagstelster de waarheid vertelt en geen feiten verdraait of verzint.
Pieterke
2 jaar geleden
@Antoni. Toevoeging op mijn vorige reactie: Het weinige dat vraagstelster vermeldt en wat naar ik aanneem op waarheid berust, vind ik genoeg om deze docent en vertrouwenspersoon zo te betitelen in, welke vorm dat misbruik ook heeft plaatsgevonden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Sorry voor de late reactie, alle reacties zijn zeer gewaardeerd. @antoni ik zat er eigenlijk niet op te wachten hier echt over in detail te treden, er hebben behoorlijk heftige dingen gespeeld. Zo had hij ons ouders ervan weten te overtuigen dat het goed was voor ons (buitenbeentjes van de klas die veel gepest werden) om een avondje bij hem te logeren. (Tegenwoordig zou je je kinderen onder geen enkel beding mee naar huis laten gaan met hun docent om daar te logeren, maar wat dat betreft waren het andere tijden waar niemand zoveel argwaan had) en heeft hij mij (jonge van destijds 10 jaar oud) verkracht en zodanig onder druk gezet ik mijn verhaal jaren lang niet kwijt durfde. @SentWierda ja, ik weet jammer genoeg van 2 andere jongens (zelfde leeftijds catogorie) dat hij dit ook bij hun heeft gedaan. @Inekez1 Dank, heel goed advies en ga dit benadrukken bij de politie. Overigens denk ik dat een van de jongens waar ik het verhaal van ken eveneens bereid is om alsnog aangifte te doen.
Poet
2 jaar geleden
Sinds 1 april 2013 verjaart dit niet meer. En dat geldt ook voor gevallen die eerder zijn gebeurd maar die op dat moment nog niet verjaard waren. Voor zulke misdrijven stond toen het gebeurde waarschijnlijk een straf van meer dan 10 jaar en daarbij hoorde toen een verjaringstermijn van 20 jaar, te rekenen vanaf het moment dat jij 18 werd. Dit betekent dat dit waarschijnlijk niet is verjaard en dat ook nooit zal zijn.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32890-3.html
Poet
2 jaar geleden
De politie heeft hiervoor een speciaal telefoonnummer: 0900-8844 (vraag naar de afdeling zedenzaken in uw regio). Hier op de site van slachtofferhulp staat verdere informatie daarover:
https://www.slachtofferhulp.nl/gebeurtenissen/seksueel-misbruik-geweld/seksueel-misbruik/contact-met-de-politie/
Antoni
2 jaar geleden
@semafoor, details hadden niet gehoeven, maar ik was gewoon verbaasd over de snelle conclusie en 'veroordeling' door @Pieterke.
Poet
2 jaar geleden
Ga niet zelf naar de sportclub of de schooldirectie. De politie kan beter bepalen hoe en wanneer dat gebeurt voor de beste afhandeling

Antwoorden (1)

Melding maken kan altijd. Je kunt ook eerst overleggen met de politie over de beste aanpak. De politie heeft hiervoor een speciaal telefoonnummer: 0900-8844 (vraag naar de afdeling zedenzaken in uw regio). Zie verder de site van Slachtofferhulp hieronder.

Ook voor strafvervolging is de zaak nog niet verjaard.
Sinds 1 april 2013 verjaren zedenzaken zoals deze niet meer. En dat geldt ook voor gevallen die eerder zijn gebeurd maar die op dat moment nog niet verjaard waren. Voor zulke misdrijven stond toen het gebeurde waarschijnlijk een straf van meer dan 10 jaar en daarbij hoorde toen een verjaringstermijn van 20 jaar, te rekenen vanaf het moment dat jij 18 werd. Dit betekent dat dit waarschijnlijk niet is verjaard en dat ook nooit zal zijn.
Poet