Wat is de straf op miskraam door mishandeling?

Wat is de straf op miskraamdoor mishandeling?

Hoeveel jaar gevangenis?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K
VraagAntwoord66
2 jaar geleden
Als ik even google, zie ik twee soortgelijke gevallen. De 1 kreeg 150 dagen, de ander 1 jaar
LeonardN
2 jaar geleden
@xFemkex Er is niet zoiets als "de straf op miskraam door mishandeling"
Net zo als er niet zoiets is als de "straf op schedelbasisfractuur door mishandeling" of algemeen "de straf X-aandoening door mishandeling"
Er is dus geen duidelijk antwoord te geven, je zal meer een beeld moeten krijgen van de mishandeling.
Nog lastiger zal zijn om te bewijzen dat de miskraam een gevolg is van de mishandeling. (maakt voor de strafmaat niet uit, maar is handig om te snappen). https://nos.nl/artikel/179374-cel-voor-belg-die-zwangere-vrouw-vergiftigde
"In Amsterdam is een 32-jarige Belg veroordeeld tot een jaar celstraf voor het vergiftigen van een zwangere vrouw, in oktober 2008. De eis was twee jaar." Maar lees je dan verder:
Mishandeling
"De rechter oordeelde dat de man de vrouw zwaar heeft mishandeld, maar acht niet bewezen dat de hoeveelheid misoprostol voldoende was om de foetus te doden." Als je die twee dingen beziet zou je kunnen redeneren dat er dus 1 jaar staat voor de miskraam.

Antwoorden (2)

Art. 82.1 kwalificeert dat als zwaar lichamelijk letsel.
De maximum straf daarvoor is drie jaar achter de tralies.
Of de rechter die straf volledig oplegt is afhankelijk van de omstandigheden.
teusvh
2 jaar geleden
teusvh
2 jaar geleden
Sorry, moet zijn 4 jaar.
Artikel 82 WvSr geeft aan dat onder zwaar lichamelijk letsel ook wordt verstaan de afdrijving of dood van de vrucht van een vrouw. Artikel 302 WvSr is het artikel Zware Mishandeling en dat begint met "Hij die aan een ander opzettelijk zwaar lichamelijk letsel toebrengt" de straf die hierop staat is maximaal 8 jaar. Ik zou me dus zomaar voor kunnen stellen dat een rechter in de basis naar dit artikel zal verwijzen. Uiteraard zijn de omstandigheden hierin ook bepalend en de maximale straf wordt ook bijna nooit gegeven. Je hebt nu in ieder geval een uitgangspunt.