Mag een winkelier klanten weigeren ?

Aan de hand van bewijzen met opgenomen beeldmateriaal bijvoorbeeld. Hij heeft keurig bij de ingang van de winkel een duidelijke sticker hangen,dat men werkt met videomateriaal en de beelden bewaard van een persoon,die destijds iets had gestolen. Kan hij hiermee de politie waarschuwen of maakt hij geen enkele kans. Verder valt het mij op,dat men verplicht wordt ,om tassen bij de info balie af te geven en men niet in groepjes de winkel in mag,als men weigert de tassen achter te laten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
12.8K

Antwoorden (3)

Hier staat uitleg over dit onderwerp

http://www.mkbservicedesk.nl/1132/kan-iemand-toegang-tot-mijn-winkel.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het niet helemaal eens met dat artikel. Er staat dat iemand een strafbaar feit gepleegd moet hebben. Dat is onzin. Iemand die luidruchtig is, dubbelzinnige opmerkingen maakt naar het personeel pleegt geen strafbaar feit maar kan je absoluut de toegang weigeren.
Ja dat mag.

Een winkelier mag zelfs zonder opgaaf van reden de toegang weigeren aan personen.

Er moeten wel voldaan worden aan het volgende; het moet kenbaar gemaakt worden aan de klant dat de toegang van de winkel aan hem/haar ontzegd wordt. Dat kan mondeling maar doorgaans gebruikt men een schriftelijke ontzegging.

En dat is niets meer dan een A4-tje waarop staat dat de rechthebbende van het pand hem/haar de toegang ontzegd voor een bepaalde periode.

En het mag niet in strijd zijn met de grondwet.

Er moet wel een reden zijn, maar wettelijk gezien hoeft deze niet aan de klant te worden medegedeeld. Dit gebeurt doorgaans wel maar een reden als: "U houdt zich niet aan de huisregels" of wij hebben aan de hand van de camerabeelden het vermoeden dat u zich schuldig heeft gemaakt aan winkeldiefstal" is al voldoende.

Een ontzegging uitreiken ligt bij de rechthebbende van het pand of de wettelijke vertegenwoordiger hiervan. Hier hoeft de politie niet bij aanwezig te zijn.

Zodra een persoon met een ontzegging bv de volgende dag wederom het pand binnenkomt is deze direct strafbaar voor artikel 138 wetboek van strafrecht, in de volksmond huisvredebreuk genoemd.
(en nee, dan hoeft er niet meer gevorderd te worden wat veel mensen denken). Je kan de persoon dan aanhouden en hem direct overdragen aan de politie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Zodra een persoon met een ontzegging bv de volgende dag wederom het pand binnenkomt is deze direct strafbaar voor artikel 138 wetboek van strafrecht" Ik heb even een tijdje in de kraakscene rondgehangen en als de politie huisvrede kwam constateren moesten er een bed en een stoel aanwezig zijn in het pand, misschien dat het weer anders is in een bedrijfspand waar gewerkt wordt maar van huisvrede in een bedrijfspand heb ik eigenlijk nog nooit gehoord. Nou zeg ik niet dat deze persoon niet door de politie staande gehouden kan worden maar het lijkt me vreemd als dat mag op grond van art.138.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey Mr. Tomaat, ik had al een reactie verwacht dat het vreemd klinkt, huisvredebreuk bij een supermarkt. Maar artikel 138 heet in de volksmond huisvrede breuk, terwijl dit in het artikel helemaal niet voorkomt. Lees sublid 1 van het artikel: In het eerste lid van art. 138 worden eigenlijk twee misdrijven omschreven, nl.:
1. het wederrechtelijk binnendringen in de woning of het besloten lokaal of erf bij een ander in gebruik;
2. Het, wederrechtelijk aldaar vertoevende, zich niet op de vordering van of vanwege de rechthebbende aanstonds verwijderen. Als jij met een ontzegging een pand binnen gaat, dan dring jij volgens de wet binnen in een besloten lokaal bij een ander in gebruik. De wet geeft van het begrip ‘besloten lokaal’ geen definitie. In de praktijk verstaat men eronder: een ruimte omgeven door wanden en een dak.
Men zal daarom niet alleen pakhuizen, werkplaatsen, kantoorruimten en dergelijke als besloten lokalen kunnen beschouwen, maar ook kerken, concertzalen, cafélokalen en winkels. In jouw geval, met het kraken, is ook artikel 138 van toepassing. Je bent nog steeds binnengedrongen in een besloten lokaal maar de truc die krakers gebruiken is na het binnendringen dit pand als woning aan te merken. Dan kan je er niet zomaar uitgezet worden. Voldoet wel aan een aantal voorwaarden maar die hoef ik jou als ex-kraker denk ik niet uit te leggen ;-)
ja een winkelier mag dat idd , er zijn tegenwoordig bijv ook heel veel jongeren die in groepjes winkelen en daarbij ook dingen jatten , voor een winkelier is dit een minder leuke kostenprijs en daarom mogen hun hun eigendom beschermen.

Een winkelier kan bij de politie een winkelverbod aanvragen voor iemand die meerdere malen iets gestolen heeft in de winkel , die persoon mag dan een jaar lang niet in de winkel komen want een verbod is een jaar lang geldig

Als een winkelier netjes aangeeft dat er op tassen gecontroleerd wordt en dat er camerabeveiliging aanwezig is , mag dat