Krijg ik mijn boetes tegelijk binnen?

Ik ben een maand geleden aangehouden, toen ben ik beboet voor 3 verschillende overtredingen (geen helmbandje om, geen rijbewijs en geen id (scooter)). Gister heb ik mijn boete via de post thuis ontvangen, hoer staat echter alleen de boete voor het niet correct dragen van mijn helm. Hebben ze de rest laten zitten of komen die boetes ook nog binnen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.9K

Antwoorden (2)

Het is mogelijk dat de officier op basis van de uitgeschreven bekeuringen niet tot vervolging kan overgaan maar ik zou maar nergens op rekenen. Soms komen boetes nog maanden nadat ze zijn uitgeschreven bij je binnen, zoals ik zelf pas geleden nog heb meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom verwerken ze de drie boetes niet in een keer? Ik moet nu waarschijnlijk ook 3x administratieve kosten betalen :/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat moet je volgens mij ook als ze in 1x op de deurmat vallen.
De boete voor het niet dragen van de helm is een vastgestelde boete volgens de Wet Administratieve Handhaving Verkeersvoorschriften. Dat betekent dat de boete bestuursrechtelijk afgehandeld wordt en een vast bedrag heeft, hoe vaak u hem ook pleegt. Omdat alles automatisch gaat krijgt u in de regel de acceptgiro binnen 2 maanden binnen. De vervolgingstermijn voor deze boetes is ook maximaal 4 maanden, met uitloop naar 8 bij bijzondere omstandigheden.

Het is mij niet duidelijk of u een boete kreeg voor het niet hebben van een rijbewijs of het niet tonen van een rijbewijs. Ik ga uit van het eerste.

Zowel het niet op eerste vordering tonen van een identiteitsbewijs als het niet hebben van een rijbewijs zijn boetes welke middels een OM-strafbeschikking worden afgehandeld. De hoogte van beide boetes moet ook door de Officier van Justitie worden vastgesteld en wordt duurder naarmate deze vaker begaan is. Omdat hier meer handelingen in zijn komen deze boetes in de regel later, van een paar weken tot misschien wel een jaar. De verjaringstermijn voor deze boetes is 3 jaar.